ریشه
Image default
سئو SEO

الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain

الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain چیست؟

الگوریتم رنک برین گوگل یکی از انواع الگوریتم هایی است، که گوگل از آن در جهت پردازش نتایج جستجوی خود استفاده می کند. و این سیستم به نوعی از یک نوع سیستم هوش مصنوعی استفاده می کند. که کمک زیادی برای گوگل می باشد. تا به جای این که میلیارد ها سایت به صورت تکی بررسی کند (که کاری زمانبر است). از این طریق می تواند با صرفه جویی در وقت و با دقت بیشتر و بهتر این عمل را انجام دهد.

الگوریتم برت یکی دیگر از الگوریتم ها می باشد تا حدودی مشابه الگوریتم برین است. اما تفاوت هایی نیز دارد. تفاوت الگوریتم برت با برین در این است که الگوریتم برت در پی فهم زبان طبیعی است. در حالیکه  الگوریتم برین همواره سعی میکند تا هدف اصلی جستجوها را که توسط کاربران انجام میگیرد را بیابد. اما الگوریتم برین سعی میکند تا معناهای عبارات طولانی را در یابد.

بیشتر بخوانید:

هسته الگوریتم گوگل

نحوه ی عمل الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain:
نحوه ی عمل الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain:

نحوه ی عمل الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain:

در الگوریتم برین یک نوع خاصی از هوش مصنوعی به نام AI  به کار رفته است. این هوش مصنوعی سبب میشود تا رنک برین بتواند همانند یک انسان هوشمند سایت ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهد. این الگوریتم به یک نوع خاصی از برنامه ی سیستم رایانه ای شباهت دارد. که این نوع برنامه مختص یادگیری و ایجاد ارتباط  طراحی شده است.

از الگوریتم رنک برین در جهت مرتب سازی میلیاردها صفحه استفاده میشود. و یک نوع برنامه ی رایانه ای محسوب میشود و به گوگل در راستای نمایش داده های مناسب تر کمک میکند.

این الگوریتم در ابتدا بی نام بود. اما بعد ها در سال 2013 پس از بروزرسانی این الگوریتم توسط گوگل، این الگوریتم را

Rank Brain نام گذاری نمودند.

آنالیز الگوریتم رنک برین و الگوریتم مرغ مگس خوار و تفاوت آنها

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم همانند موتور یک ماشین است که از آن در جهت جستجوی کلی استفاده میشود. این الگوریتم را اگر همانند یک ماشین که از اجزای متفاوتی تشکیل شده است، در نظر بگیریم. از اجزا و ابزارهای گوناگون و متنوعی تشکیل شده است که جدیدترین آن ها الگوریتم Rank Brain نام دارد.

 کارشناسان سئو این الگوریتم را به نوعی، جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار می دانند.

فواید الگوریتم Rank Brain

اول از همه سعی میکند تا صفحاتی را که دارای تبلیغات زیادی می باشند و یا محتوا های کپی شده دارند. را خنثی کند، سایت ها را به صورت موبایل فرندلی تغییر می دهد. تا وبسایت ها بتوانند در گوشیهای مو باید به خوبی نمایش داده شوند. و نتایج محلی طراحی شده را بهبود می دهد و با لینک های اسپم مقابله میکند.

فواید الگوریتم Rank Brain
فواید الگوریتم Rank Brain

از جمله همتایان این الگوریتم:

الگوریتم Pay day، پاندا و پنگوئن می باشند. لازم به ذکر است که این الگوریتم روش خاصی را به کار می گیرد. و از این طریق به صفحاتی که حاوی لینک های بسیاری هستند اعتبار ببخشد.

نحوه ی استفاده ی گوگل از سیگنال های این الگوریتم:

گوگل برای تعیین چگونگی رتبه بندی سایت ها از یک سری سیگنال ها یا المان هایی استفاده می کند. مثلا زمانی که گوگل شروع میکند تا متنی را در سایتی مطالعه کند. یکسری المان ها در این متن وجود دارند این المان ها همان کلمات خاصی هستند. این کلمات اگر در آن متن به نوعی پررنگ نوشته شوند سیگنال های قوی تری را به گوگل ارسال میکنند و نوع سیگنال آن ها متفاوت تر از سایر لغات میشود.

الگوریتم ذکر شده (Rank Brain) یک سری سیگنال هایی برای گوگل ارسال میکند. تا از این طریق، در رتبه بندی سایت تاثیر خود را اعمال کند. برای مثال اگر یک صفحه ای از وب برای گوشی موبایلی به حالت رسپانسیو شده باشد. این الگوریتم سیگنال خاص خود را به گوگل ارسال میکند.

همه ی انواع این نوع سیگنال هایی که در بالا ذکر شد به نوعی توسط مرغ مگس خوار مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. تا بهترین صفحات را برای کاربران در حین جستجو نمایش دهند.

چه تعدادی از انواع سیگنال ها در رابطه با رتبه بندی صفحات وجود دارد؟

انواع متفاوتی از سیگنال های فرعی وجود دارد. به طور تقریبی 10 هزار سیگنال فرعی وجود دارد. این 10هزار به نحوی در تعیین و رتبه بندی سایت تاثیر دارند. اما گوگل همواره به 200 سیگنال و یا تعدادی بیشتر از 200 سیگنال توجه دارد. این سیگنال ها به طور مستقیم در رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی دارند.

از بین این سیگنال هایی که برای گوگل ارسال می شوند. می توان گفت سومین سیگنال مهم همان الگوریتم رنک برین نام دارد و در واقع  الگوریتم رنک برین سومین عامل مهم در تعیین رتبه ی وبسایت ها می باشد.

بیشتر بخوانید:

بروزرسانی گوگل کی انجام میگیرد؟

کار اصلی الگوریتم رنک برین چه چیزی است؟
کار اصلی الگوریتم رنک برین چه چیزی است؟

کار اصلی الگوریتم رنک برین چه چیزی است؟

این الگوریتم همانند الگوریتم مرغ مگس خوار سعی در تفسیر عبارات دارد.

گوگل در زمان جستجوی مفاهیمی توسط کاربران به آن ها توجه میکند. بر اساس یک سری معیار هایی آن ها را تفسیر میکند.

برای مثال فرض کنید یک کاربر موضوعی را در گوگل سرچ میکند. حال گوگل بر اساس معیار ها و الگوریتم های متفاوتی که دارد نتایج متفاوتی را برای هر کاربر نشان می دهد. این نتایج ممکن است ناشی از مکان کاربر و یا ناشی از سلایق او بر حسب جستجو های گذشته باشد. و یا ممکن است بر حسب علایق و یا شخصیت فرد جستجو کننده باشد. گوگل به نوعی عبارات جستجو شده توسط کاربران را تفسیر میکند. و برحسب این تفاسیر نتایجی را برای وی به نمایش می گذارد. کار دقیق این الگوریتم گوگل تفسیر عبارات جستجو شده است.

الگوریتم رنک برین گوگل در واقع کمک کننده به گوگل است. این الگوریتم در جهت شناسایی نیاز کاربران و شناسایی سایت های مرتبط با نیاز آن ها به گوگل کمک میکند. الگوریتم رنک برین برای انجام این کار به تعدادی از فاکتور ها توجه می کند. برای مثال محتوای جدید را از قدیمی تشخیص میدهد. و یا به اعتبار دامنه ی سایت توجه میکند. همچنین این الگوریتم به متنوع بودن کلمات کلیدی و پراکندگی آن ها در متن توجه میکند. علاوه بر آن به تعداد بک لینک ها و کلیک هایی که از سایر سایت ها برای دریافت ترافیک واقعی به سایت ها می باشد، توجه میکند.

 هدف طراحی الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟
هدف طراحی الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

 هدف طراحی الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

برای این که ما بتوانیم به درک درستی از این نحوه ی عمل این الگوریتم دست پیدا کنیم ضروری است که از وظایف این الگوریتم به شناخت کافی دست پیدا کنیم .

این الگوریتم 2 وظیفه اصلی را انجام می دهد:

  • اولا به گوگل کمک می کند تا به درک درستی از رفتار کاربر دست پیدا کند. همچنین کمک میکند تا گوگل خود کلمات کلیدی را بهتر درک کند.
  • ثانیا میزان رضایت کاربران را پس از دریافت SERP بررسی میکند.

در گذشته قبل از طراحی الگوریتم رنک برین گوگل به نوعی در برآورد نتایج سردرگم بود. در نظر بگیرید فردی عبارتی را برای اولین بار در گوگل جستجو می کند. طوری که قبلا کسی آن را جستجو نکرده باشد، این نوع اتفاق ممکن است روزانه هزاران بار اتفاق بیفتد. عبارات جدید و متنوع باعث سردرگمی گوگل می شود. علت این موضوع هم به نوعی عدم درک مناسب گوگل انتظارات کاربران است و منظور فرد را درک نمیکند. به طور تقریبی 15درصد از کاربران با صفحات غیر مرتبط با نتایج جستجو های خود  مواجه میشدند.

مثلا فرض کنید شما یک عبارت طولانی “فروشگاه عمده کاغذ دیواری” را جستجو میکنید. و به علت جدید بودن این عبارت گوگل هر سایتی که در آن ها عبارات ˝فروشگاه ˝ ، ˝عمده ˝ ، ˝کاغذ دیواری ˝ وجود داشت را بری شما نمایش میداد و درواقع شما با انبوهی از سایت های نا مرتبط مواجه میشدید. امروزه این باگ گوگل رفع شده و با استفاده از الگوریتم رنک برین این امکان فراهم شده تا گوگل بتواند به راحتی منظور شما را درک کند و صفحات مورد نظر شما را برایتان به نمایش بگذارد.

به کمک  الگوریتم رنک برین گوگل می تواند عبارات ناقص جدید و یا دارای خطا های نگارشی و املایی را نیز به درستی تشخیص بدهد.

شیوه ی عمل الگوریتم رنک برین
شیوه ی عمل الگوریتم رنک برین

شیوه ی عمل الگوریتم رنک برین

در این الگوریتم از تکنولوژی word2vec استفاده میشود. این تکنولوژی به گوگل این امکان را میدهد تا ارتباط معنایی بین کلمات کلیدی و مفاهیم را درک کند. ارتباط مفهومی ایجاد کند و منظور کاربران را به راحتی درک کند. مثلا بین دو کلمه ی گوشی موبایل و ابزار جانبی آن همانند هندزفری ارتباط برقرار کند.

نحوه ی عمکرد این الگوریتم بخش دیگری نیز دارد که آن بررسی واکنش کابران یا همان SERP می باشد. که برای این بررسی به یکسری شاخص هایی توجه می شود که این شاخص ها شامل: Dwell time   CTR , Bounce Rate , Pogo Sticking میباشند. که در ادامه به اختصار توضیح میدهم .

 Dwell time چیست؟

 به مدت زمان حضور کاربر در یک وبسایت می باشد که به آن  (Dwell time) میگویند.

 Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش یا همان (Bounce Rate) که به معنی درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از آن خارج می شوند می باشد, بالا بودن نرخ پرش لزوما بد نمی باشد و ممکن است فردی وارد سایت شده و دیگر به عمق و لینک های دیگر سایت کلیکی نکرده و پس از خواندن مطالب خارج شده است و کاربر نیازی به صرف وقت بیشتر در سایت خود ندیده است.

Pogo Sticking چیست؟

 Pogo Sticking بسیار شبیه به نرخ پرش می باشد. با این تفاوت که Pogo Sticking پرش از جایی به جایی دیگر است. و این حالت زمانی اتفاق می افتد، که فرضا یک کاربر بعد از جستجو وارد سایتی می شود و سریعا با زدن دکمه ی بازگشت از آن خارج میشود. در این حالت نرخ نارضایتی مشخص می شود و این نرخ اگر بالا باشد همواره برای سایت بد می باشد.

 CTR چیست؟

این عبارت خلاصه ی سه کلمه ی Click Through Rate، به معنی نرخ کلیک می باشد.

به بیانی ساده تر کاربر موضوعی را در گوگل جستجو می کند. حال صفحاتی برای وی در SERP نمایش داده می شود. اگر این صفحات با موضوعی که جستجو کرده نامربوط باشد. یعنی این الگوریتم نتوانسته به خوبی نیاز کاربر را تشخیص بدهد.

و زمانی که صفحات نامرتبط برای وی نمایش داده شود کاربر صفحات را یکی پس از دیگری باز می کند کمی می خواند و به علت نامرتبط بودن، صفحات را سریعا می بندد. و شیوه ی جستجو را کمی تغییر می دهد این حالت را الگوریتم رنک برین گوگل سریعا تشخیص داده و به ضعف خود پی میبرد.

این در حالتی است که اگر صفحه ای که کاربر باز کرده است مرتبط با جستجوی وی باشد. در این حالت کاربر زمانی را برای مطالعه صرف می کند و آن صفحه ی مرتبط را برای حدود 10دقیقه باز نگه می دارد. حتی ممکن است کاربر در آن صفحه ی مرتبط بر روی یک یا دو لینک دیگر نیز کلیک کند. و وارد آن ها شود باز هم رنک برین متوجه میشود که کلمات کلیدی را به درستی درک کرده است.

الگوریتم رنک برین گوگل چه تاثیری برروی  SEO دارد؟
الگوریتم رنک برین گوگل چه تاثیری برروی  SEO دارد؟

الگوریتم رنک برین گوگل چه تاثیری برروی  SEO دارد؟

ممکن است صفحه ای که کاربر با آن مواجه شده است مرتبط با موضوع وی باشد. اما به علت غیر مفید بودن محتوا و کم ارزش بودن آن ها کاربر سریعا از آن صفحه خارج شود در این صورت گوگل رتبه ی آن سایت را پایین می آورد. از طرفی دیگر نیز گوگل عباراتی که به کلمات کلیدی مشابه هستند را نیز تشخیص می دهد. و سایت های مرتبط با عبارات کاربر را برای او نمایش می دهد .

در یک متن شما مجبور به نوشتن مکرر کلمات کلیدی نمی باشید. میتوانید کلمات کلیدی را در یک عبارت کلیدی جابجا کنید. یا از عبارات مشابه نیز استفاده کنید، گوگل توانایی شناسایی این گونه کلمات را دارد برای فهم بیشتر به مثال زیر توجه کنید:

ممکن است کاربری عبارت ˝عطر و ادکلن اصل˝ را در گوگل جستجو کند. اما چنین عبارتی در وبسایت یک فروشگاه عطر و ادکلن نباشد. اما الگوریتم رنک برین آن را با عبارت رایج ˝فروشگاه عطر و ادکلن˝ مرتبط می کند. اگر مدیر سایت فروشگاه، محتوایی با این عبارت را منتشر کرده باشد. گوگل آن سایت را برای کاربر در SERP نمایش می دهد.

این الگوریتم در یک عبارت طولانی قادر است تا جابجایی کلمات را نیز تشخیص دهد و آنها را یکسان تشخیص دهد. مثلا فرض کنید در یک عبارت ˝خرید عطر و ادکلن با کیفیت˝ را با عبارت ˝فروشگاه برای خرید عطر و ادکلن با ماندگاری بالا˝ را یکسان تلقی میکند. و وبسایت های مرتبط را نمایش می دهد.

این الگوریتم برای تولید کنندگان محتوا این امکان را فراهم میکند تا نویسندگان بتوانند از عبارات مشابه نیز استفاده کنند و کلمات کلیدی را بیش از حد تکرار نکنند.

نحوه ی ارتقا سایت متناسب با این الگوریتم:

فاکتور های بسیاری برای ارتقا رتبه بندی سایت وجود دارد برای این کار به راهکار های زیر توجه کنید:

  • از تیتر های جذاب و با ارزش برای تگ تایتل های خود استفاده کنید!

الگوریتم رنک برین توجه زیادی به تیتر های هیجانی دارد. این درحالی است که بسیاری از تولید کنندگان محتوا سعی میکردند که کلمات کلیدی را در H2 و H3 مکررا تکرار کنند. تا محتوای آن ها بیشتر دیده شود اما نحوه ی عمل این الگوریتم به طور کامل متفاوت است.

برای این که این الگوریتم سایت شما را مورد توجه قرار دهد سعی کنید در نوشتن H2 و H3 از کلمات مترادف استفاده کنید. یا از علامت های  + – یا >>  <<   و این گونه علائم استفاده کنید. و از یکسری علامت هایی مثل چشمک زدن که توجه کاربر را جلب میکند؛ استفاده کنید. همچنین می توانید قسمت های مهم عناوین سایت را داخل پرانتز قرار بدهید. مثل (تاریخ انتشار)

همچنین شما می توانید برای افزایش نرخ کلیک ها یا حضور بیشتر کاربران در سایت خود از اعداد نیز در نوشتن تگ تایتل ها  استفاده کنید.

 استفاده از اعداد در سایر Hها و یا در عنوان اصلی باعث میشود تا مدت زمان حضور کاربران در سایت بیشتر شود. همچنین سعی کنید تا Structured Data و یا دیسکریپشن های متا و URL را بررسی کنید. تا به نرخ کلیک و CTR  شما کمک کند.

Structured Data چیست؟

استراکچرد دیتا به معنی داده های ساختار یافته است. یعنی داده هایی که به موتور های جستجوی گوگل کمک میکند تا موتورهای جستجویی مثل گوگل بتواند به طور کلی دیدی مناسب نسبت به موضوعات متفاوت پیدا کند. از طرف دیگر گوگل بتواند به صورت بهینه از انبوهی از داده ها در نت استفاده کند.

Meta Decription چیست؟

یک نوع متا تگ می باشد. که این نوع از متا تگ ها در واقع به توضیح مختصری از موضوع و عنوان می پردازد. این توضیحات در صفحه ی نتایج و زیر عنوان های صفحه قرار میگیرد.

URL چیست؟

URL در واقع مخفف عبارت Uniform Resource Locator است. روشی است که به صورت هماهنگ و یکپارچه محل منابع مختلف را در فضای دیجیتال مشخص می سازد .

راهکار هایی برای کاهش نرخ پرش ( Bounce Rate ) و افزایش ( Dwell time )
راهکار هایی برای کاهش نرخ پرش ( Bounce Rate ) و افزایش ( Dwell time )

راهکار هایی برای کاهش نرخ پرش ( Bounce Rate ) و افزایش ( Dwell time )

همانطور که در بالا ذکر کردیم. الگوریتم رنک برین گوگل به فاکتور های نرخ پرش و Dwell Time توجه زیادی میکند.

چون که یکی از کار هایی که این الگوریتم انجام می دهد؛ ارزیابی واکنش کاربران نسبت به SERP می باشد. برای گوگل رضایت کاربران از صفحات مختلف اهمیت و اولویت دارد. به همین دلیل در صورتی که کاربر پس از ورود به سایت شما سریعا آن را ترک کند به معنی این است که مورد تایید وی نبوده و کاربر پسند نمیباشد. در صورتی که این امر ادامه پیدا کند و نتوانید رضایت کاربران را به خوبی جلب کنید. رتبه ی سایت شما رفته رفته رو به کاهش می رود.

برای این که بتوانید Dwell Time سایت خود را بهبود دهید. باید همواره سعی کنید تا محتوای کاربر پسند و مفید تولید کنید و عناوین جذاب نیز برای سایت خود انتخاب کنید. و هم چنین محتوا هم باید متناسب با تیتر جذاب باشد.

محتوای طولانی

در محتواهای متنی خود از اطلاعات جذاب و کاربر پسند و مفید استفاده کنید. تا کاربران ترغیب شوند تا کتن شکا را مطالعه کنند. و برای آن زمان بگذارند همچنین سعی کنید متن ها طولانی و کامل باشد و تمامی ابهامات کاربران را نیز رفع کند. به این طریق کاربر در صفحه ی شما ماندنی میشود.

نوشتن مقدمه

یکی دیگر از راه های حفظ کاربران در سایت شما نوشتن مقدمه ای کوتاه و جذاب می باشد و یا سوالاتی را که احتمال می دهید در ذهن کاربر می باشد را بنوبسید او با دیدن این سوالات ترغیب میشود تا ادامه ی متن شمارا بخواند , پرسیدن این سوالات و آوردن آنها در مقدمه باعث جلب توجه کاربر می شود.

محتوایی به جز متن

راه دیگر قرار دادن محتوا ی ویدیوئی و یا پادکست ها در صفحات می باشد. این گونه محتواها و ویدئو ها به شما کمک میکند تا بتوانید کاربران را ترغیب به ماندن در صفحات خود کنید. زیرا کاربران برای محتواهای ویدئویی ارزش قائل اند و با دقت آنها را تماشا میکنند. همچنین بسیاری از کاربران به پادکست ها علاقه ی زیادی دارند و آن ها را گوش میدهند.

این روش ها همواره باعث کاهش نرخ پرش و افزایش زمان حضور کاربران در صفحات شما میشوند.

 نتیجه گیری:

الگوریتم رنک برین همانطور که قبلا ذکر شد همانند الگوریتم مرغ مگس خوار می باشد. این الگوریتم به مفهوم کلمه های کلیدی و محتواهای سایت ها توجه میکند. الگوریتم رنک برین تلاش میکند به گوگل کمک کند. تا زمانی که گوگل با عبارت های جدیدی رو به رو شد، بتواند مفاهیم این عبارات را درک کند.

گوگل توسط این الگوریتم با سرعت و دقت بیشتری صفحات مورد نظر کاربران را پیدا می کند. برای اینکه بتوانید از قابلیت های این الگوریتم استفاده ی مناسبی داشته باشید و رتبه ی سایت خود را افزایش دهید. همواره سعی کنید تا نرخ CTR و Dwell Time را افزایش بدهید و نرخ پرش یا همان Bounce Rate را کاهش دهید.

پست های مرتبط

10 روش برای بازگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

Root Admin

12 نکته اساسی سئو در تولید محتوا

Root Admin

آموزش بهینه سازی محتوا

Root Admin

دیدگاهتان را بنویسید