اگر به شما بگوییم ابزاری وجود دارد که تعداد جستجوی یک کلمه در مناطق جغرافیایی مختلف را به شما نشان میدهد چه میگویید؟ اگر بگوییم با این ابزار حتی میتوانید میزان جستجوی دو یا چند کلمه را هم با هم مقایسه کنید چطور؟ این ابزار جادویی که میتواند عصای دست سئوکار ها باشد، گوگل ترندز نام دارد. در ادامه این مقاله به آموزش کار با گوگل ترندز میپردازیم.
گوگل ترندز یا همان google trends چیست ؟
گوگل ترندز یک وب سایت رایگان است که به شما اجازه میدهد میزان جستجوی کلمه کلیدی مد نظر خود را مشاهده کنید. بگذارید اهمیت استفاده از گوگل ترندز را با یک مثال برایتان روشن تر کنم. فرض کنید شما وب سایتی برای فروش مبلمان در اختیار دارید. قطعا هدف شما از راه اندازی این سایت افزایش فروش محصولات خود میباشد. اما افزایش فروش اینترنتی محصولات در گرو افزایش ترافیک وب سایت شما است.
پیشنهاد تبم ریژه : ۱۲ راهکار طلایی برای افزایش فروش اینترنتی محصولات شما
خب پس در این مرحله لازم است یک کلمه کلیدی انتخاب کنید و تلاش کنید که در آن کلمه به صفحه اول گوگل برسید. بعد از اینکه کلمه کلیدی مد نظر شما در صفحه اول نتایج جستجو گوگل ظاهر شد، هر روز بازدیدکنندگان بسیاری از وب سایت شما بازدید کرده و تعدادی از آن ها هم از شما خرید خواهند کرد.
اما مسئله اصلی که موفقیت شما هم وابسته به آن است انتخاب همین کلمه کلیدی است. برای مثال دو کلمه کلیدی مبل راحتی و کاناپه راحتی را در نظر بگیرید. اگر شما یک فروشنده مبلمان خانگی باشید کدام کلمه را انتخاب میکنید؟
جالب است بدانید میزان جستجو کلمه مبل راحتی تقریبا ۱۷ برابر بیشتر از کلمه کاناپه راحتی است. یعنی اگر کاناپه راحتی ۱۰۰ بار در ماه جستجو شود، مبل راحتی ۱۷۰۰ بار جستجو خواهد شد. در نتیجه سرمایه گذاری روی کلمه کلیدی مبل راحتی بسیار عاقلانه تر به نظر میآید.
خوشبختانه گوکل ترندز به طور رایگان امکان مقایسه کلمات کلیدی را به شما میدهد. برای مثال میتوانید مقایسه نموداری میزان جستجوی دو کلمه کلیدی مبل راحتی و کاناپه راحتی را در تصویر زیر مشاهده کنید. همچنین با توجه به روند کاهشی یا افزایشی نمودار میتوانید بفهمید که کلمه کلیدی شما در چه زمانی از سال بیشتر جستجو میشود. این اطلاعات به شما کمک میکند بتوانید راجب زمان تبلیغات خود بهترین تصمیم را بگیرید و بیشترین بازدهی را از تبلیغات داشته باشید.
آموزش کار با گوگل ترندز
حالا که اهمیت استفاده از گوکل ترندز را گفتیم وقت آن است که به آموزش استفاده از گوگل ترندز بپردازیم. خوشبختانه کار با گوگل ترندز آنقدر ها هم سخت نیست و شما بدون داشتن هیچ پیش زمینه ای میتوانید از آن استفاده کنید. برای کار با گوگل ترندز فقط کافیست مراحل زیر را انجام دهید.
۱- وارد وب سایت trends.google.com شوید.

۲- همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم گوگل ترندز به شما امکان مشاهده میزان جستجوی یک کلمه را به تفکیک کشور و حتی شهر میدهد. ابتدا مانند شکل زیر از نوار بالا سمت راست کشور خود را انتخاب کنید.

۳- پس از انتخاب کشور ، کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و روی آیکون جستجو کلیک کنید. برای مثال ما از کلمه “مبل راحتی” استفاده کردیم.

در این مرحله گوگل ترندز اطلاعات کاملی از روند جستجوی کلمه به شما میدهد. احتمالا درنگاه اول نمودار نظر شما را جلب کند. در ادامه مقاله آنالیز داده های گوگل ترندز را آموزش خواهیم داد. اما در این مرحله صرفا قصد داریم مقایسه بازدهی ۲ کلمه کلیدی و انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای افزایش ترافیک وب سایت را آموزش دهیم.
۴- برای مقایسه ۲ کلمه کلیدی از گزینه compare استفاده کنید. در فیلد compare کلمه کلیدی بعدی را اضافه کنید.

میبینید که نمودار دیگری با رنگی متفاوت ظاهر شد. با توجه به نمودار میزان جستجوی مبل راحتی بسیار بیشتر از کاناپه راحتی است. بنابراین با یک نگاه ساده میتوان فهمید که کدام کلمه کلیدی ترافیک بیشتری برای ما به همراه دارد. البته کار همین جا تمام نمیشود. شما میتوانید تا ۵ کلمه را همزمان مقایسه کنید و بهترین آن ها را انتخاب کنید.

آموزش استفاده از داده های گوگل ترندز
مراحل گفته شده برای مقایسه ۲ یا چند کلمه کلیدی کافی است. اما گوگل ترندز بسیار کاربردی تر از این حرف ها است. گوگل ترندز اطلاعات بسیار مفیدی راجب کلمات کلیدی شما میدهد و همه ی این اطلاعات هم به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیرد. استفاده از کلمه کلیدی مناسب تاثیر بسیاری در افزایش بازدید وب سایت شما خواهد داشت. خوشبختانه گوگل ترندز این کار را بسیار برای شما راحت کرده است.
حتما بخوانید : ۱۰ روش افزایش بازدید سایت در کوتاه ترین زمان ممکن
اگر بتوانید به درستی از قابلیت های گوگل ترندز استفاده کنید کار شما برای بالا بردن ترافیک وب سایت خود بسیار راحت خواهد شد. بعد از آموزش کار با گوگل ترندز نوبت آموزش استفاده از داده های گوگل ترندز میرسد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.
کلمه کلیدی شما در کدام شهر یا استان محبوب تر است؟
در پایین نمودار قسمتی وجود دارد که محبوبیت کلمه کلیدی شما را در هر شهر نشان میدهد. این داده ها به شما کمک میکنند بفهمید که محصول یا خدمات شما در کدام شهر طرفدار بیشتری دارد. با استفاده از این داده ها دید خوبی از این که سرمایه گذاری در کدام شهر بیشتر جواب میدهد پیدا خواهید کرد.
برای مثال بیایید همان کلمه کلیدی مبل راحتی را با هم تحلیل کنیم. به شکل زیر دقت کنید. در این شکل نقشه ایران و تعدادی استان را میبینیم که در مقابل هر یک عدد و نموداری وجود دارد. واضح است که هرچه عدد بزرگتر و نمودار پیشروی بیشتری داشته باشد بهتر است.

البته دقت کنید که این اعداد میزان دقیق جستجوی یک کلمه نیستند. در واقع گوگل به هر کلمه کلیدی بر اساس محبوبیت اش عددی بین ۱ تا ۱۰۰ میدهد. هرچه این کلمه به ۱۰۰ نزدیک تر باشد محبوب تر است. در مثال ما کلمه مبل راحتی بیشترین محبوبیت را در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و بعد از آن هم خراسان جنوبی و خراسان شمالی قرار دارند.
نکته : با کلیک کردن روی هر کدام از این استان ها میتوانید میزان جستجو کلمه کلیدی خود را در شهر های استان مد نظر خود نیز مشاهده کنید.
با گوگل ترندز کلمه های کلیدی مرتبط را کشف کنید
یکی دیگر از امکانات فوق العاده ای که گوگل ترند به رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد امکان پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در قسمت related queries میتوانید کلمه های کلیدی مرتبط با کلمه مبل راحتی را مشاهده کنید. درواقع کاربرانی که کلمه مبل راحتی را جستجو کرده اند، به احتمال زیاد به دنبال مدل کاور مبل راحتی هم هستند.

گوگل ترندز نه تنها کلمات مرتبط را به شما نمایش میدهد بلکه این کلمات مرتبط را به ترتیب محبوبیت نیز برای شما مرتب میکند. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط میتوانید نیاز جامعه هدف خود را بهتر پیش بینی کنید. همچنین میتوانید از این بخش کلمات جدیدی را پیدا کنید که جستجوی بالایی دارند و مرتبط با شغل شما هستند.
ٰاستفاده از کلمات کلیدی مرتبط یکی از راز های موفقیت سئوکار های ماهر است. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باعث میشود هم گوگل و هم کاربران راحت تر متوجه منظور شما بشوند. درواقع استفاده از این کلمات شانس شما را برای رتبه گرفتن در کلمه کلیدی اصلی بیشتر میکند. همچنین کاربرانی که کلمه های مرتبط را جستجو کرده اند را نیز به وب سایت شما هدایت میکند و ترافیک وب سایت شما را افزایش میدهد.
جمع بندی
گوگل ترندز یکی ار ابزارهای آنلاین سئو میباشد که به وسیله آن میتوانید میزان محبوبیت دو یا چند کلمه کلیدی را باهم مقایسه کنید و بهترین تصمیم را برای وب سایت خود بگیرید. البته گوگل ترندز امکانات دیگری هم در اختیار کاربران خود قرار میدهد که استفاده درست از آن ها میتواند موفقیت استراتژی های سئو شما را تضمین کند. از این رو ما هم در این مقاله به آموزش کار با گوگل ترندز پرداختیم و کاربردی ترین امکانات آن را معرفی کردیم. با استفاده درست از این امکانات میتوانید شاهد افزایش ترافیک وب سایت خود باشید.
پ.ن. تیم ریشه با بهره گیری از متخصصین زبده آماده خدمت رسانی به شما هم وطنان عزیز است. درنتیجه اگر در هر کدام از مراحل گفته شده به مشکل برخوردید یا سوالی برایتان پیش آمد که در مقاله راجع به آن صحبت نشده بود فقط کافیست از طریق بخش نظرات سوال خود را با در میان بگذارید.
2 دیدگاه ها
برای مقایسه بیشتر از ۵ تا کلمه چیکار کنیم؟
گوگل ترندز تا ۵ تارو اجازه میده
میتونین دو تا دوتا مقایسه کنید و محبوبترینو با بقیه مقایسه کنید