۸ نکته رواشناسی در بازاریابی شبکه های اجتماعی که همه باید بدانند!!
رمز موفقیت در شبکه های اجتماعی شناخت مخاطبان می باشد. راه صحیح انجام این کار درک و فهم اصل رفتار های روانشناسی است.
فهم رفتار روانشناسی کمک شایانی به شما می کند که مخاطبانتان را خوب بشناسید.
با توضیحات مختصری که دادیم بر این امر واقف شدید که این نکات چقدر نتیجه ی خوبی برای شما به همراه خواهد داشت، حال زمان آن رسیده که شما با لیست تهیه شده تیم آژانس دیجیتال مارکتینک “۸ نکته روانشناسی شبکه های اجتماعی که بازاریان باید بدانند” آشنا شوید:
۱) ارتباط با یکدیگر باعث اشتراک گذاری متون
آیا به این فکر افتاده اید که چرا مطلبی را در شبکه های اجتماعی نشر میدهید ؟
با مطالعه ای که نیویورک تایمز به صورت گسترده انجام داده پنج دلیل اصلی برای ارتباط مشترک بین افراد به طور آنلاین پیدا کرده است .
برای بهبود زندگی دیگران:
حدودا (۹۴%) شرکت کننده هایی که مطالب خود را منتشر می کنند بر این باورند که متن های آنها حال و احوال زندگی مخاطبانشان را تغییر می دهد . مثل یک بازار یاب عمل میکنند محتوای مفید باعث زندگی بهتر مخاطبان می باشند، را مهم می دانند
برای توضیح خودشان :
(۶۸%) میگویند برای ( پرسونا انلاین ایده آل ) خود نشر میدهند که دو سوم شرکت کننده ها هستند
برای گسترش روابط :
از هر پنج شرکت کننده ۴ نفر میگویند متن های خود را برای ارتباط با دیگران نشر می دهند. محتوا ها برای ارتباط گرفتن است. برای گسترش روابط خود راهی پیدا می کنند که از آن طریق بتوانید محتوا های خود را به اشتراک بگذارند. مثلا میخواهند مخاطبانشان دوستان خود را در متن ها و پست های انها تگ کنند تا انها نیز با همدیگر اشنا شوند.
احساس رضایت از خود:
همه میخواهند مخاطب های آنها از پست هایشان خوششان آید و بازخورد های مثبتی از مخاطبانشان بگیرند. مطالعه های نیویورک تایمز مشخص میکند که مخاطب ها متن ها و عکس هایی از خود تهیه و به اشتراک میگذارند که انها را بیشتر از همه دوست دارند و محتوا های اموزنده برای مخاطبان خود مرتبا تولید و به اشتراک میگذارند:
نمونه ی اموزشی از محتوای در اینستاگرام ریشه :
اطلاع رسانی در مورد برند هایی که به آنها باور دارند :
از هر پنج نفر ۴ نفر از شرکت کننده ها (۸۴%) اعلام میکنند ( انها از برند هایی که باور دارند رونمایی کرده و حمایت میکنند و اطلاعاتی در مورد انها در اختیار مخاطبانشان قرار میدهند) به رویداد های مخاطبانتان ارزش بدهید و متن ها و محتوای مورد علاقه ی انها را تولید کنید. وقتی پستی را به عنوان مقاله یا ویدیو یا عکس در کانالی انتشار می دهید در نظر داشته باشید که مطالب فوق به وضوح ۵ اصل برای انگیزه مخاطب نشان دهد مخاطب ها رابطه ی نسبت شما با برند مورد علاقه ی شما را در اولویت قرار میدهند .
۲) به چه کسانی میتوان اعتماد کرد
هیچ وقت شما از کسی که مورد اعتماد تان نیست خریدی انجام نمی دهید مخاطب های شما هم همانند شما هستند. دیوید اگیلوی برای جلب اطمینان مشتری برای بازاریاب ها در یک وبینار پرداخته و مطرح می کند اکسیتوسین که ( هرمون اعتماد ) که به دست پل زاک معروف شده است ؛ اگر کسی به گروهی متعلق باشد و پذیرفته شدن او احساس شود به آسودگی ذهن میرسد.
گریوز میگوید : زمانی مردم فکر و رفتار خود را تغییر می دهند که از نتیجه ی این تغییر حس شادمانی به خودشان احساس کنند در بیشتر مواقع حس شادمانی عضو یک گروه خاص بودن به دست می آید و مردم دوست دارند.
او آزمایشی را مثال می زند که مردم از مصرف روزانه ی برق همسایگان خود اطلاع پیدا میکنند و سعی دارند هم اندازه ی همسایه های خود مصرف کنند این تحقیق را یک شرکت برق تهیه کرده است . ( مواردی بوده حتی مصرف کمتر بقیه ی همسایه ها نیز به رفتار همسایه ی پر مصرف تاثیر داشته است)
متنی که از طرف کاربران مثبت ارزیابی شود تولید ان راهی بهتر برای رضایت مشتری های الان شما و برای بقیه ی مخاطب های شما خواهد بود.
طبق تحقیقات انجام شده هفتاد و شش درصد مصرف کننده ها اعتقاد دارند مطلب هایی که مردم انلاین در فضاهای مجازی منتشر می کنند صادقانه تر از تبلیغ های کسب و کار ها می باشد.
۳) یادگیری بیشتر با تصاویر
وقتی به دنبال راه حلی موثر برای ارتباط با مخاطب هایتان میگردید، به یاد داشته باشید که متن های تصویری و بصری کلیدی ترین نقش را دارا هستند! مدل VAK یکی از پر کاربرد ترین سبک برای یادگیری به شمار می رود. این مدل به ۳ روش شنیدن، دیدن و لمس کردن تقسیم می شود .
مجله ی علوم فعلی سلامت مطالعه ای انجام داده و آماری اعلام میکند که یادگیری دیداری جمعیت ۶۵ درصد است.
عکس، ویدویو یا تصویرسازی در فضاهای مجازی به مخاطب های سردرگم آنلاین این امکان را میدهد تا تصمیم بهتری بگیرند. محتوا های بصری برای انهایی که می خواهند محصولات و خدمات را با همدیگر مقایسه کنند تاثیر به سزایی را دارد .
۴) بهترین رنگ برای جذاب بودن
با مطالعاتی که انجام شده متوجه شدند تاثیر رنگ در بازاریابی ها یکی از مولفه های جذب مخاطب ارزیابی شده است. در ۹۰ ثانیه اول دیدن یک محصول، مردم ذهنشان درباره ی آن محصول شکل میگیرد! که ۶۲ تا ۹۰ درصد ارزیابی انجام شده توسط مردم بر اساس رنگ های آن محصول شکل میگیرد .
تناسب رنگی که توسط مشتری برای برند یا محصول شما انتخاب میشود مهم ارزیابی شده اما رنگ به تنهایی نمی تواند موثر باشد. تحقیقات نیویورک تایمز نشان می دهد تناسب رنگ شخصیت برند ها را توصیف میکند و رنگ های کلیشه ای برای استفاده از آنها توصیه میشود .
برای تصمیم گیری در مورد رسانه ی اجتماعی خود به رنگ های استراتژیک محتواهای خود توجه داشته باشید که مطابقت با آهنگ برند (Brand Voice) بوده چراکه هیچ مخاطبی خواهان رنگ های خیلی متفاوت نیست چون او را گمراه میکند.
برای انتخاب رنگ این سوالها را جواب دهید:
می خواهید چه پیامی به مخاطب های خود بدهید ؟
ایا رنگی که برای منتقل کردن معنی پیام شما انتخاب کرده اید مناسب است؟
این در حالی است رنگ ها معناهای مشخصی دارند مثلا ( رنگ سبز معنای برو را دارد و یا رنگ زرد معنای خوشحال شدن را دارد ) که به مخاطب ها پیشنهاد می شود،اما حتما باید با برند یا محصول شما مرتبط با آن رنگ باشد.
۵) محتوای مثبت بنویس تا بیشتر دست تو دست بشه
انجمن علوم روانشناسی مقاله ای بر این اساس دارد که مطالب شما زمانی شانس به اشتراک گذاشتن بیشتر دارد که احساسات مخاطبانتان را بیشتر درگیر کند.
مطالعه ی انجام شده نشان می دهد که نشر داستان باعث برانگیختن احساسات مخاطب ها می شود. از نظر فیژیولوژیکی افرادی که برانگیخته می شوند ناخداگاه شبکه ی عصبی آنها فعال می شود و تمایل دارند اطلاعات بیشتری را نسبت به موضوع به اشتراک بگذارند .
همانگونه که گفته شد اشتراک گذاری محتوا هایی که باعث برانگیختن احساسات بشود تاثیرات بیشتری بر مخاطب ها دارد.
محقق های دانشگاه پنسیل وانیا ، متوجه شدند که مطلب هر چقدر مثبت باشد باز نشر بیشتری در آن مورد انجام می شود.
استفاده از شوخی های مناسب برای دیده شدن محتواها کمک به سزایی دارد. تحریک عاطفه بسیار شگفت انگیز تر به نظر می رسد ایموجی ها چیز هایی هستند که برای تحریک عواطف موثر می باشد. عملکرد مغز هنگامی که ایموجی را می بینیم با آن همزاد پنداری میکند که مشابه با زمان است .
با تحقیقی که در توییتر انجام شده است افرادی که از ایموجی های مثبت استفاده میکنند رغبت زیاد به محبوبیت و تاثیر گذاری را دارند.
در نهایت باید متوجه شده باشید که منظورمان این است که در پست های خود از ایموجی ها استفاده کنید و خجالت نکشید!
بیشتر بخوانید : سایز ایستوری و پست اینستاگرام در سال ۲۰۱۹
۶) ارزش بیشتر با تعصب بیشتر مشتریان
هدف از ششمین مورد ، اثر موقوفه ی رفتار های روانشناسی محسوب می شود. اثر موقوفه تعصب بیشتر برای ارزش واقعی محصولی معنی می شود، نوعی مالکیت بر آن نیز محسوب میشود.
مجله ی اقتصاد سیاسی، ایده ی مذکور را بر روی کالا های مختلف امتحان کرده است؛ که لیوان قهوه یکی از جالب ترین آنها است! لیوان قهوه برای دو گروه داده شده است و از آنها ارزش لیوان ها خواسته شده تا ارزیابی کنند گروهی می توانستند به مدت طولانی لیوان را در دست نگه دارند و از گروه بعدی خواسته بودند سریعا به محض دریافت لیوان قیمتی برای آن بگویند و ارزش گذاری کنند،
آنهایی که لیوان ها متعلق به خودشان بود با قیمت بالاتری نسبت به گروه بعدی ارزش گذاری نمودند آنها لیوان ها را متعلق به خودشان می دانستند.
کارت های بیس بال مطالعه ی بعدی انجام شده است؛ که نتیجه همان نتایج آزمایش قبلی را داشت . بازاریاب های شبکه های اجتماعی به عنوان یک روش از اثرات موقوفه با روش های مختلف می توانند استفاده کنند متنی بسازید که قابل اعتماد باشد و اشخاصی که محصول شما را استفاده می کنند برایشان با ارزش باشد و حس تعلق رابه انها داشته باشند.
۷) رابطه ی دو طرفه؛ ارزش قاعل شوید تا ارزش قاعل می شوند
همه ی ما به صورت غریزی دوست داریم برای دیگران کار های خوبی انجام دهیم و اگر کسی کاری خوب برای ما انجام می دهد متقابلا به صورت غریزی کارخوب دیگری را ما برای او انجام می دهیم.
در کسب و کار ها شما می توانید با هدیه دادن محصولی و یا حتی انجام تبلیغ متنی رایگان در زمان های خاص را در نظر بگیرید؛ که مخاطب هایتان از انها استفاده کنند. خدمات رایگان می تواند اعتماد مخاطب ها را به برند شما متوجه کند.
با این خدمات مخاطب ها تشویق می شوند که برای شما کاری کنند که می تواند شامل خریدی از محصول شما باشد، یا در شبکه های اجتماعی شما را دنبال کنند، یا در خبر نامه های خود ثبت کنند ، یا اینکه در شبکه های اجتماعی صحبت کردن با شما را ترجیح دهند!
اسنپ مسابقه ای را برگزار کرده است که توسط آن توانسته بیشتر از صد هزار پیام دریافت نماید. مسابقات این چنینی برای آگاهی مردم از برند یا محصولات شما مناسب است چون بیشتر از قبل درباره ی محصول یا خدمات شما صحبت می شود که در پی آن مخاطب هایی جدید ی به دنبال کنندگان شما اضافه میشود و انها هم جزء مخاطبانتان قرار خواهند گرفت.
۸) ایجاد ترس از دست دادن
ترس جزئی از چیزی نبودن یا به اصطلاح انگلیسی FOMo که با به وجود آمدن رسانه های اجتماعی یک پدیده جدید محسوب می شود .
از نظر اخلاقی اگر از استرسی که از ترس جزئی از چیزی نبودن سوء استفاده شود درست نیست. اما اگر این اصل را به صورت دوستانه مورد استفاده قرار دهید!!؟؟،
به طور مثال :
بگویید پیشنهاد ما تا آخر شب قابل اعتبار است.
میتوانید بگویید همین حالا خرید کنید تا هدیه ای دریافت کنید.
یا تا ساعت 2 تخفیف دارد.
این جملات تاثیر گذار است چرا که هیچ کس نمیخواهد امکانات با کیفیت و با صرفه ای را از دست دهد!
پست اینستاگرام تپسی، یک مثال خوب برای پیشنهادهای اعتباری به شمار می رود. به عنوان مثال در اینستاگرام خود پستی با تخفیف های عصرانه را به اشتراک میگذارد!
در آخر …
استفاده از روانشناسی برای بازاریابی نباید به مشتری های شما صدمه ای بزند . اگر این اصل را در نظر نگیرید ممکن است به برند شما از نظر اعتبار صدمه وارد کند و از نظر اخلاقی نیز درست نباشد. حتما در هنگام استفاده از این 8 نکته ی روانشناسی این اصول را در نظر بگیرید.