تقویم محتوایی چیست؟ چرا به آن نیاز داریم؟
در ابتدای کار شاید برایتان کاری سخت است و هیچ نیازی برای وجود تقویم محتوایی نمیبینید! اما در همین ابتدای کار به شما میگوییم خیلی خیلی ضروری است چرا که وادار به منظم بودن میکند و از طرف دیگر با بیشتر شدن کارها شما را دچار مشکل نخواهید کرد و زمان زیادی برای نظم دادن محتوای خود صرف نخواهید کرد.
تقویم محتوایی بر اساس نیاز خدمات و کسب و کار یا برند شما متفاوت خواهد بود، در بعضی موارد نیاز به جدول کوچکی مثلا 2 سطر و ستون هستید در مواردی دیگر به فایلهای پیچیده ای میتوانید نیاز پیدا کنید.
همانطور که قبلا برای شما در مورد استراتژی محتوایی توضیح داده ایم، تقویم محتوایی یکی از مهمترین قسمت های آن می باشد. به طور مختصر میتوانیم بگوییم برنامه و پلن هایی که در استراتژی محتوا در نظر گرفته ایم را در تقویم محتوایی ثبت کرده و بر اساس آن اجرا می کنیم.

چرا به تقویم محتوای شبکه های اجتماعی نیاز داریم؟ و چرا شرط اصلی در موفقیت کسب و کار ماست ؟
-
برنامه ریزی دقیق باعث صرفه جویی در وقت است
در هر زمانی و برای هر موضوعی وقتی به دنبال اهدافی هستیم، هر یک وجه های متفاوتی دارند اما باید به یاد داشته باشیم همه ی آنها یک وجه مشترک دارند!! آنها به داشتن برنامه ریزی دقیق و روزانه احتیاج دارند. هدفهای ما نمیتوانند روزانه تغیر کنند یا مدام در حال الهام گرفتن برای تغیر باشند.
تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی به ما کمک میکند تا از قبل روز موعد برنامه ریزی کنیم و در همان روز دچار سردرگرمی و عجله نشویم، از طرف دیگر کارهایمان را به راحتی میتوانیم تقسیم بندی و دسته بندی کنیم.
اگر نمیخواهیم تا مدت ها سردرگم باشیم باید هدف اصلی خود را مو شکافانه بررسی کنیم و به دنبال آن تقویم محتوایی خود را آماده سازیم.
البته برای شما خبر خوبی هم داریم: به دنبال بالا رفتن استفاده از شبکه های اجتماعی ابزارهای مدیریتی نیز رشد پیدا کرد. اگر محتوای زیادی برای پست گذاری دارید بهتر است در گوگل به دنبال پیدا کردن ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی باشید تا تقویم محتوایی خود را بر روی آن اعمال کنید در نتیجه ی استفاده از این پلتفرم ها شما دیگر نگران فراموش کردن پست گذاری نخواهید شد چرا که در ساعات مشخص شده توسط خودتان پست های شما به اشتراک گذاشته می شود.
-
انتشار بیشتر پست در شبکه های اجتماعی باعث افزایش محبوبیت است
اگر به دنبال بالا بردن افزایش مشارکت مردم در زمان پست گذاری در شبکه های اجتماعی هستیم باید بدانیم یک راه بیشتر ندارد!!
فقط با انتشار بیشتر و مداوم محتوای مناسب است که میتوانیم مخاطبان زیادی را جذب کنیم.
چرا پست بیشتر؟ | تاثیر تقویم محتوایی چیست؟ چرا به آن نیاز داریم؟
افزایش مشارکت و جذب مخاطب نیازمند حضور و در دسترس بودن شماست! به عنوان مثال در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام وقتی تعامل بالایی دارید الگریتم این برنامه تشخیص میدهد شما فعال هستید در نتیجه ی آن شما را در قسمت های مختلفی از برنامه خود نمایش می دهد که با نمایش هرچه بیشتر پست های شما، اگر مخاطب پسند باشید فالور های زیادی پیج شما را دنبال خواهند کرد.
در نتیجه شما باید تقویم محتوایی از قبل برای خود تهیه کنید تا بتوانید حضور خود را ثابت کنید و مخاطبان جذب کرده خود را از دست ندهید.

-
تایپ بدون غلط املایی و اشتباهات ریسک دار کمتر
اگر شما یک هفته قبل برای موضوعی تولید محتوا کرده باشید وجود ایرادات تایپی مشکلی برایتان به وجود نخواهد آورد چرا که میتوانید و فرصت دارید بارها و بارها متن نوشته شده یا عکس در نظر گرفته شده را تغیر دهید یا هم تیمی های خود را دعوت کنید قبل از انتشار محتوا نظر دهند.
علاوه بر مزیت های گفته شده برای تقویم محتوایی در بالا حال نوبت به تیم های بزرگتری رسیده که هر کدام از اعضا در حال تولید محتوا هستند! در این مواقع امکان دارد 2 نفر از هم تیمی ها بر روی یک موضوع زمان بگذارند و محتوای تکراری را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. از جانب مخاطبان اشتباهات این چنینی پسنده نیست، در نتیجه امکان دارد شما را دچار مشکلات بزرگی کند.
-
ایجاد فرصت برای بلندپروازانه فکر کردن و تاثیر تقویم محتوایی چیست؟
اگر دقت کرده باشید همه ی کسب و کار های بزرگ در شبکه های اجتماعی در حال پیدا کردن ایده های جدیدتر برای ایجاد رغبت و تعامل بیشتر مخاطبان هستند. برندهای بزرگ خواهان کمپین های بلند مدت؛ کوتاه مدت یا هزینه دار یا… هستند. اگر شما هم برنامه ریزی انجام دهید، کارهای اصلی خود را سبک تر خواهید کرد درنتیجه زمان زیادتری برای ایده پردازی دارید.
در این صورت به این فکر خواهید کرد، در مسابقات اینستاگرامی شرکت کنم؟ اینفلوئنسری را برای تبلیغات پیدا کنم؟ فعالیت خود را در کدام شبکه ی اجتماعی آغاز کنم؟ در کدام یک فعالیت خود را بیشتر کنم؟

-
تاثیر فراموش نکردن مناسبت ها در تقویم محتوایی چیست؟
در بعضی مواقع مناسبت های مهم امکان دارد برای شما مفید باشد. اگر شما محتوای خود را یک ماه زودتر تهیه و در تقویم محتوایی درج کنید هیچ وقت مناسب ها را فراموش نخواهید کرد.
در مناسب ها میتوانید نسبت به خدمات خود تخفیف ها یا ایده هایی داشته باشید.
از طرف دیگر اگر کسب و کاری دارید که به مشتریان زیادی خدمات ارائه می دهید، مناسب های مهم را میتواند به مشتریان خود یادآوری کنید و پیشنهادات خود را به آنها بگویید.
-
با کیفیت تر محتوا تولید خواهی کرد
مدیریت شبکه های اجتماعی امروزه نسبت به قبل خیلی متفاوت تر است، امروزه وقتی با محتوایی در این شبکه ها روبرو می شویم امکان دارد یک کارشناس محتوا، گرافیست و دیجیتال مارکتر در ایجاد آن محتوا نقش داشته باشند.
باید تا به حال متوجه شده باشید که مدیریت شبکه های اجتماعی به شغلی تمام وقت تبدیل شده است که نیازمند دقت و زمان برای اداره ی آن می باشد.
حال بیاید به بررسی این بپردازیم که تقویم محتوایی چه مزیت و تاثیری بر روی با کیفیت بودن محتوا دارد؟
همان طور که در ابتدای این بند توضیح دادیم در پشت یک پست چندین فرد در تلاش اند تا محتوای خوبی را ارائه دهند! توجه داشته باشید اگر تقویم محتوایی دقیقی را فراهم کرده باشید تمامی افراد را مجاب به کار کردن به موقع می کنید که هیچ کاری را به دقیقه نود نسپارند. در این حالت خود شما هم مطمئن خواهید بود محتوای تمیزی در پایان کار دریافت خواهید کرد.
تقویم محتوایی را میتوانید نسبت به کار خود برای یک ماه آینده یا یک سال آینده آماده کنید و در اختیار هم تیمی های خود قرار دهید.
بیشتر بخوانید:
چگونه تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی ایجاد کنید؟
تا به اینجا متوجه شدیم تقویم محتوایی چیست؟ در این قسمت سعی کردیم به چگونگی ایجاد تقویم محتوایی بپردازیم.
در اینجا کلیات تقویم محتوا را عنوان می کنیم باید توجه داشته باشید که جزئیات هر کسب و کاری با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
-
انتخاب شبکه اجتماعی
هر کسب و کار یا خدماتی به همه ی شبکه های اجتماعی نیاز ندارند شما با تحقیقی اصولی میتوانید متوجه شوید که هدف از بازاریابی تان چیست و مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی فعالیت دارند و مخاطبان در چه رده ی سنی هستند.
رده سنی به چه درد شما میخورد؟
هر رده سنی در زمان های مختلف پلتفرم های متفاوتی را برای سرگرم شدن انتخاب می کنند. مثلا امروزه نوجوانان از تیک تاک بیشتر استفاده می کنند، پس اگر فعالیت شما بیشتر به رده سنی نوجوانان مربوط است باید از این شبکه اجتماعی استفاده کنید.
تا به اینجا متوجه شدیم بر اساس اهداف بازاریابی باید پلفرمی که مخاطبانتان بیشتر در آن فعالیت دارند را انتخاب کنید.
-
تقسیم مسئولیت
تقسیم مسئولیت به تیم شما نظم خواهد داد. پس، از قبل وظایف هر یک از هم تیمی هایتان را مشخص کنید. در این مسیر کسبوکار شما میتواند به تولید محتوای متنی، تولید محتوای تصویری و … نیاز داشته باشد.
اسم فردی که مسئول یک محتوای خاص است را در تقویم محتوای تیم خود مشخص کنید تا دیگران نیز از آن اطلاع داشته باشند.
-
ایجاد کتابخانه ی محتوا
محتوای شما نباید در هر سیستم و در گوشی پخش باشد یا با نام های بی ربط ذخیره شود. شما باید محتوای خود را سیستمی مشخص و با نام مشخص ثبت شود که با یک نگاه کلی بتوان متوجه محتوا شد. علاوه بر آن میتوانید اطلاعات و محتوای انشار شده یا محتوایی که بعدا منتشر خواهد شد را در Dropbox و Google Drive ذخیره کنید تا تمامی همکاران و هم تیمی هایتان نیز به آن دسترسی داشته باشند.
مزایای استفاده از Dropbox و Google Drive:
- فضا برای فایلهای بزرگ دارد
- با کامپیوتر و گوشی به راحتی میتوان اطلاعات را آپلود کرد
- با اعضای تیم میتوان اشتراک گذاری انجام داد
- امنیت بالایی در مقابل اطلاعات شما را داراست
کتابخانه محتوایی برای شما مثل تقویم محتوایی ضروری است.
-
تعیین مسیر کار
بعد از اینکه متوجه شدید ” تقویم محتوایی چیست؟ ” باید اطلاعات و اهداف خود را جمع بندی کنید، حال نوبت به تقویم محتوا روزانه، هفتگی و ماهانه میرسد که به ترتیب باید شروع به آماده سازی شود.
در زمان نوشتن تقویم محتوا باید به سوالات زیر پاسخ دهید تا تقویممحتوا بدون ایراد داشته باشید:
- چند پست در روز؛ هفته یا ماه منتشر خواهید کرد؟
- بر اساس آنالیزهای انجام شده بهترین ساعت برای منتشر کردن پست کدام است؟
- محتواها بر چه اساس و منابعی خواهند بود؟
- پست ها نیاز به تایید از جانب فردی دارد؟
- اگر پست نیاز به تایید دارد؛ چه کسانی تایید نهایی خواهند کرد؟
با پاسخ دادن به این سوالات تقویم محتوا تکمیلی دارید و بر اساس آن میتوانید یک تیم بزرگ را اداره کنید بدون هیچ پیچیدگی و دردسری.

-
جویای پیشنهادات و انتقادات هم تیمی ها در مورد تقویم محتوایی چیست؟
فرض بر این است که با هم تیمی های خود شروع به فعالیت کرده و چند روزی است با استفاده از تقویم محتوایی تنطیم شده رو به جلو حرکت کرده اید.
زمان آن رسیده پیشنهدات هم تیمی های خود را بشنوید و بر اساس آن تغییرات لازمه را بر روی آن اعمال کنید.
بیشتر بخوانید: