عکاسی صنعتی و تاثیرات آن: در این روزها اکثر افراد، برای رونق کسب و کار، فروش محصولات و صنایع دستی خود و یا حتی تبلیغ شغل و حرفه جدید علاقمند به تبلیغ در دنیای مجازی به شکل گسترده ای هستند.
از این رو صحبت کردن در جمع های دوستانه، در مورد پیدا کردن گروهی از افراد متخصص برای عکاسی از محصولات و تبلیغات برندها، ( عکاسی صنعتی )، به یک امر طبیعی تبدیل شده است.
در دنیای مدرن امروزه، و با موج عظیمی از تبلیغات اینترنتی، وجود عکس های زیبا و با کیفیت از محصول و یا تبلیغی خاص، که توسط یک عکاس حرفه ای گرفته شده باشد در واقع شناسنامه کاری و هویت بصری یک برند به حساب می آیند.
پس نباید از گرفتن عکس های صنعتی برای تبلیغات کسب و کار خود غافل شوید.
یک عکس حرفه ای می تواند به جای هزاران کلمه و عبارات، مفهوم و هدف اصلی را به شکل کامل و پر مفهومی برساند.
ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با مفهوم عکاسی صنعتی که یکی از ملزومات تبلیغات برای هر کسب و کاری به حساب می آید، آشنا کرده، و از بین شاخه های متنوع، عکاسی صنعتی به بعضی از آنها نیز اشاره خواهیم کرد.
در نهایت لزوم همکاری هر کسب و کاری با یک عکاس حرفه ای تبلیغاتی را توضیح خواهیم داد. فراموش نکنید، محتواهای دیگری مثل تیزر تبلیغاتی، موشن گرافیک، پادکست و غیره نیز میتوانند به تبلیغ و شناساندن نام برند شما کمک کنند.

عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی، حوزه و مجموعه گسترده ای را شامل می شود که چندین شاخه از عکاسی و تخصص جزء زیر مجموعه های آن به حساب می آیند. عکاسی صنعتی به شاخههایی از عکاسی که اهداف تجاری را دنبال می کنند، اشاره دارد.
به عبارتی هر نوع عکسی که با هدف فروش محصول، عکاسی از آن صورت گرفته باشد، در زیر شاخه عکاسی صنعتی قرار خواهد گرفت.
عکاسی صنعتی عکسبرداری از محصولات، خدمات و حتی افراد مشهور را نیز در بر میگیرد تا در کمپینهای تبلیغاتی مانند مجلات، روزنامهها، کاتالوگهای تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر از این تصاویر استفاده شوند.
تصاویر زیبا و با کیفیتی را که بر روی بیلبورد های تبلیغاتی، کاتالوگ های محصولات، وبسایت های تجاری، موارد تبلیغاتی و غیره مشاهده میکنید، از زیر مجموعه های عکاسی صنعتی محسوب می شوند.
عکاسی صنعتی به طور کلی به منظور افزایش میزان فروش محصولات و ایجاد آگاهی از برند در مشتری و همچنین برای تبلیغ یک کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.
عکاسی صنعتی ( industrial photography )، ماهیت یک محصول و خدمات را از طریق تصویر به نمایش می گذارد.
این تصاویر تمام آن چیزی را که یک محصول و برند با آن معنا و مفهوم پیدا می کند را به نمایش می گذارند.

اهداف اصلی عکاسی صنعتی:
یکی از مهمترین اهداف عکاسی صنعتی و یا بعبارتی هدف اولیه آن، به نمایش گذاشتن جلوههای واقعی یک محصول و وفاداری به وقایع می باشد.
به این معنی که به وسیله نورپردازی و طراحی صحنه در تبلیغ یک کالا اغراق صورت نگیرد. یک عکاس حرفهای در حوزه صنعتی عکس محصول را به نحوی میگیرد تا خصوصیات و ویژگیهای ممتاز و بارز محصول را به تصویر بکشد.
در این شاخه از عکاسی، کلیه مراحل لازم به شکل دقیق و حساب شده ای طی میشود و عکاس سعی میکند تا با استفاده از اطلاعات و دانش خود همه چیز را تحت کنترل گرفته و تصاویر کاملا دقیقی و منطبق با محصول مورد نظر و هدف اصلی کارفرما، ثبت نماید.
چون هدف عکاسی صنعتی، به نمایش گذاشتن تصویری است که آن تصویر بازتاب کاملی از واقعیت محصول به حساب آید.
بیشتر بخوانید:
انواع عکاسی صنعتی:
در مطالب اخیر اشاره کردیم که عکاسی صنعتی، حوزه وسیعی است و به انواع مختلفی از زیر شاخه های عکاسی صنعتی می توان، اشاره کرد. در ادامه، مطالبی راجع به انواع و زیر شاخههای عکاسی صنعتی ارائه خواهیم داد.
1) عکاسی صنعتی تبلیغاتی:
عکاسی تبلیغاتی یکی از محبوبترین شاخههای عکاسی است که هدف اصلی آن ترغیب افراد به خرید محصول می باشد.
به طور کلی هدف از عکاسی تبلیغاتی، به نمایش گذاشتن یک کالا، خدمات، برند یا یک فرد در تبلیغات چاپی مانند مجلات، روزنامهها، بروشور و … می باشد.
به عنوان مثال، برای تبلیغ یک کالا یا خدمات در وبسایتها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات دیجیتالی و بیلبوردها می توانید از عکاسی تبلیغاتی استفاده نمایید.
2) عکاسی هوایی:
عکاسی هوایی شاخهای از عکاسی صنعتی است که با استفاده از دوربینهای پیشرفته از درون هلیکوپترها، سیستمهای هواپیمایی، پاراشوت (چتر نجات) و بالونها، تصاویر از ارتفاع بالایی گرفته میشوند.
از مفاهیم متداولی که در عکاسی هوایی مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به فاصله کانونی، تعداد فریمها، علائم اطمینان، پوشش استریوسکوپیک، خطوط هوایی و نقشههای راهنما اشاره نمود.
3) عکاسی صنعتی معماری و نمای داخلی:
عکاسی معماری و نمای داخلی، هر گونه عکس برداری از ساختمان ها، بناها و نمای داخلی یک خانه یا رستوران و یا هر فضای دیگری که نیاز به تبلیغ دارند را شامل میشود.
عکاسان معماری و نمای داخلی با استفاده از تکنیک های نور پردازی، عکس های زیبایی از یک نما یا فضای داخلی آن به تصویر میکشند تا بدین وسیله بتوانند مخاطبان انبوهی را جذب نمایند.
از این نوع عکاسی در تبلیغ، رستوران ها، وبسایت های مشاوره املاک، خانه ها و موارد متعدد دیگری استفاده میشود.
4) عکاسی ماشین:
عکاسان متخصص ماشین، بیشتر توسط شرکتهای ماشینسازی و دلال های ماشین به کار گرفته میشوند تا از یک برند جدید یا ماشینهای موجود یک شرکت عکاسی کنند تا بتوانند به کمک آن آگاهی مشتریان و مخاطبانشان را افزایش دهند.
اکثر افراد علاقه خاصی به ماشین و شناخت انواع آن و مزایا و امکانات آنها نشان می دهند. از این رو امروزه عکاسی ماشین با تقاضای بالایی روبرو شده است.
در این نوع عکاسی ویژگی های جالب و جدید در یک ماشین به تصویر کشیده می شوند تا توجه و دقت مشتریان را جلب نموده و در نهایت به افزایش فروش شرکت های ماشین سازی بینجامد.
بیشتر بخوانید:
5) عکاسی غذا:
عکاسی غذا، یکی دیگر از شاخه های تخصصی عکاسی صنعتی است. شکی نیست که صنعت غذا همیشه صنعت محبوبی بوده و در طی چند دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است.
بنابراین سطح تقاضا برای عکاسانی که تصویر غذاها و منو های مختلف را به شکل جذاب آماده نمایند، همواره رو به افزایش است.

6 ) عکاسی محصول:
معمولا در یک شرکت تولید کالا، عکاسی از محصولات شرکت جزء یکی از فعالیت های اصلی شرکت در نظر گرفته می شود.
از طریق عکس های حرفه ای که توسط عکاس مجرب، از محصولات یک شرکت گرفته می شود، شرکت میتواند کالای مدنظر را به شکل گسترده ای تبلیغ کند و شانس فروش محصولاتش را ارتقا دهد.
شرکت های تولید کالا مدت زمان طولانی، تقریبا از چند دهه اخیر از این نوع عکاسی برای تبلیغات شان استفاده میکند.
از این رو تقاضای این شاخه از عکاسی نیز روز به روز در حال افزایش است. این نوع عکاسی صنعتی بهترین گزینه، برای تبلیغ ویژگی ها و مزایای مختلف یک کالا و نیز محصولات خوراکی به حساب می آید.
یعنی عکاسان صنعت غذا، امکان به تصویر کشیدن ویژگی های یک کالا به شکل بی نظیر و بی نقصی را دارند.
7) عکاسی خبری:
عکاسی خبری در اصل قابلیت و استعداد و هنر گرفتن عکس هایی است که از نظر خبری ارزش بالایی دارند.
عکاسی خبری، نوع عکاسی در خصوص مباحث روز می باشد تا اخبار مربوطه با عکس، به تصویر کشیده شوند.
گرفتن عکسهای خبری همیشه عکس هایی ساده از یک موضوع خبری نیستند بلکه گاها عکاس خبری باید با صحنه هایی که حتی زندگی اش را به خطر خواهد انداخت، روبرو شود.
این دسته از عکاسها یک رویداد مهم یا شادی ها و رسم و رسوم های جاری در دنیا را ثبت میکنند و به اطلاع عموم می رسانند.
همچنین برای آگاهی اکثر مردم از اخبار و اطلاعات منتشر شده در کانالهای خبری، پرتالهای خبری آنلاین و جاهای متعدد دیگر از این نوع عکس ها استفاده میشوند.
8 ) عکاسی ورزشی:
مهم ترین، جالب ترین و حساس ترین اتفاقات در دنیای ورزش، توسط عکاسان حرفه ای ورزشی ثبت می شوند.
از عکس های ورزشی در نوشتن اخبار ورزشی، اخبار مربوط به بازیکنان و تحت پوشش قرار دادن وقایع یک رویداد ورزشی استفاده میشوند.
در عکاسی ورزشی از دوربین های کاملا حرفه ای استفاده میشود، این دوربین ها قدرت و قابلیت عکس برداری از بازیکنان در حین ورزش کردن را دارند. عکاسی ورزشی یکی دیگر از شاخه های پر طرفدار عکاسی صنعتی محسوب می شود.

9) عکاسی جواهرات:
عکاسی جواهرات جزء جدایی ناپذیر، تبلیغات صنعت جواهرات است تا از این طریق مشتریان زیادی را جذب نمایند.
به این صورت که، از هر زاویه زیبای یک حلقه، دستبند و گردنبند به شیوه ای عکس گرفته می شود که مشتریان از جذابیت حیرت آور آنها به وجد بیایند.
شرکت های جواهرسازی یا افرادی که در این صنعت مشغول هستند، از عکس های جواهرات در بروشورها، مجلات، تبلیغات دیجیتالی و رسانه اجتماعی برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده میکنند.
گاها مدیران بسیاری از کسب و کارها از این الگوی ذهنی پیروی می کنند که “ خودمان تمام کارها را انجام میدهیم ”، ولی زمانی که بحث عکاسی برای تبلیغ پیش میآید، عقیده دارند که انجام این کار تنها باید از سوی افراد مجرب صورت گیرد.
اگر هدف اصلی شما استفاده از عکسها در وبسایت، بیلبوردها، تبلیغات چاپی یا رسانه اجتماعی باشد، بهره گیری از عکاسی حرفهای و جذاب، افزایش شهرت کسب و کارتان را در پی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
چرا همه کسب و کارها به یک عکاس صنعتی حرفه ای نیاز دارند؟
امروزه شرکتها برای تبلیغ و تایید محصولات خود هزینه بالایی را متقبل می شوند. حضور عکاسی صنعتی در تبلیغات، نسبت به سابق پر رنگ تر شده است.
به عنوان مثال، از تبلیغات انبوه بنری گرفته تا بروشورها که این روزها بسیار به چشم می خورند.
شرکتها باید همواره اطلاعات کافی در زمینه عکاسی صنعتی و چگونگی استفاده از آن، برای تبلیغ و افزایش آگاهی برند خود مطلع باشند.
لازم به ذکر است که برای شرکت های تازه تاسیس، لزوم اختصاص دادن هزینه برای استخدام یک عکاس حرفهای وجود ندارد.
این قبیل شرکتها بدلیل اطلاعات اندک و تازه کار بودن، خیلی راحت در دام استفاده از تصاویر استوک میافتند و یا سعی خواهند کرد، خودشان انجام این کار را بر عهده بگیرند.
اما با اطمینان می توان گفت استفاده از عکاسی صنعتی و استخدام یک عکاس مجرب، در تبلیغات محصولات و رشد برندتان کمک شایانی به شما خواهد کرد.
آژانس دیجیتال مارکتینک میتواند شما را در این مسیر همراهی کند. برای دریافت اطلاعات و مشاوره ی رایگان میتوانید با شماره های موجود در تماس باشید.

تاثیرات تصاویر حرفهای:
لیندزی دونوان یکی از عکاسان مشهور ونکوور میگوید “در نهایت، شما برندتان هستید.”
استفاده مستمر از تصاویر حرفهای ماهیت اهداف و خدماتتان را به تصویر خواهد کشید. یک جمله قدیمی، که اهمیت استفاده از عکس های تبلیغاتی را نمایان میکند: “زیبا در پیش چشمان، جذاب برای خرید”.
به عبارتی استفاده از عکسهای جذاب، مشتریان بالقوه شما را به نقطه ای خواهد رساند که شما، بسیار حرفه ای عمل می کنید، و هزینه بالا و تمام زمان خود را وقف کیفیت محصولاتتان کرده اید.
حال که با مفهوم عکاسی صنعتی آشنا شدید، باید به این نکته پی برده باشید که، عکاسی صنعتی چیزی بیشتر از فشار دادن دکمه شاتر و گرفتن عکس است.
عکاس صنعتی می داند که چگونه کالا یا خدمات را به تصویر بکشد و بار عاطفی به آن اضافه کند تا توجه مشتریان به آن جلب شود.
عکاسی صنعتی در اصل، با عکس گرفتن مرتبط است، تا از این عکس ها، در مواردی مانند مجلات، تبلیغات، منوهای رستوران، بروشورها و به طور کلی برای تبلیغ یا فروش یک کالا یا خدمات، مورد استفاده قرار گیرند.
هدف اصلی عکاسان صنعتی افزایش فروش محصول ، با تاکید بر ویژگیها و مزایای آن است.
یک عکاس صنعتی در حوزه کاری خود بسیار حرفهای عمل خواهد کرد تا محصولات شرکت شما را به شکل بسیار خلاقانه به نمایش گذارد.
از رنگهای بینظیری در پسزمینه استفاده میکند تا ظاهر محصول جذاب تر شود. بالاخره توجه مشتریان را به محصول موردنظر جلب کرده و در نهایت منجر به فروش محصول شود.
مزایای استفاده از عکاسی صنعتی برای کسب و کارها:
در ادامه مطلب به بررسی تعدادی از مزایای استفاده از عکاسی صنعتی خواهیم پرداخت.
. بالا بردن سطح کیفیت برند:
عکاسی صنعتی به شکل خلاقانه و حرفه ای، کالا و خدمات شما را به نمایش خواهد گذاشت.
در این حالت مشتری شما میتواند به شکل موثرتری از ماهیت فعالیت و محصولات شما آگاه شود و همچنین شما را به عنوان یک شرکت حرفه ای و با کادری مجرب بشناسند.
. بالا بردن سطح برتری برند
اگر شرکت شما قصد برپایی یک رویداد بزرگ را دارد، می توانید با استخدام یک عکاس صنعتی از این رویدادها تصاویر جذابی تهیه نمایید.
شرکتها میتوانند این تصاویر را در وبسایتهای رسمی خود، بروشورها و صفحه فیسبوک منتشر کنند و بدین وسیله برتری برند آنها در بین مشتریان افزایش یابد.
. بالا بردن سطح آگاهی از برند
عکسهای خلاقانه بر روی مشتریان بالقوه یک محصول تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. آگاهی و اطلاعات آنها نسبت به برند مزبور را بالا برده و در نهایت مشتریان بالقوه به شکل بالفعل درآمده، و منجر به افزایش فروش شرکت خواهد شد.
. افزایش فروش و برگشت سرمایه
بکارگیری عکاسی صنعتی به شکل مبتکرانه و خلاقانه برای یک شرکت منجر به بهبود و افزایش فروش کلی و برگشت سرمایه بیشتر می شود. همچنین، رابطه قوی و مستقیمی بین توضیحات ارائه شده در کنار عکس محصول مورد نظر،و سطح فروش آن ها وجود دارد.
سخن آخر:
یک عکاس صنعتی میتواند در حوزه های مختلفی به شما کمک کند، که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:
. گرفتن عکس از غذا و محصولات غذایی
. گرفتن عکس از کالاهای مختلف در فروشگاه های بزرگ و کادوئی
. عکاسی از تجهیزات ورزشی
. عکاسی از مبلمان
. عکاسی از انواع کارخانه و محصولاتشان
. عکاسی از پوشاک
. عکاسی از کفش
. عکاسی از کارهای هنری، ایجاد کاتالوگهای هنری و موارد مشابه
.عکاسی برای وبسایتها و …
بدیهی است توانایی های آنها تنها محدود به این موارد نمیشود، و فعالیت های عکاسان صنعتی گستره وسیعی را در بر می گیرد.
ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ریشه، خدمات وسیعی از عکاسی صنعتی برای برند و کسب و کار شما به صورت تخصصی ارائه می دهیم .
آژانس دیجیتال مارکتینگ ریشه همیشه در خدمت رسانی و ارائه هر گونه خدمات دیجیتال مارکتینگ و عکاسی صنعتی می باشد. منتظر تماس شما هستیم.