تقریبا حدود 97 درصد از تاجران و صاحبان کسب و کار،اعمال تخفيف بر روی کالاهایشان را به عنوان اصلی ترین استراتژی های، قیمت گذاری خود قرار می دهند و این امر نیز بدیهی است که اکثر افراد در خریدهای خود علاقه خاصی به تخفیف گرفتن و چانه زنی دارند، از اینرو استفاده از استراتژی های تخفیف اشتباه نه تنها از سود شما خواهد کاست، همچنین ارزش برندتان را نیز کاهش خواهد داد و برعکس انتخاب استراتژی صحیح افزایش فروش و رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.
استراتژی تخفیف چیست؟
یکی از استراتژی ها در قیمت گذاری محصولات، کاهش دادن قیمت محصول و یا همان تخفیف دادن است. هدف از بکارگیری استراتژی تخفیف، ایجاد و افزایش ترافیک مشتری، افزایش فروش و نیز به فروش رساندن محصولات قدیمی می باشد.
حتما بخوانید : ۱۲ راهکار افزایش فروش اینترنتی
زمانی که از استراتژی تخفیف استفاده می کنید، باید محتاطانه عمل کنید چون انجام این کار به طور مستمر احتمالا کاهش سود را در پی خواهد داشت و همچنین اگر به صورت روزانه و دائمی تخفیف در محصولات خود اعمال نمایید این احتمال وجود دارد که مشتریان دیگر اهمیت و ارزش تخفیف داده شده را درک نکنند و یا حداقل برای خرید کردن عجله ای نداشته باشند!
چرا داشتن استراتژی تخفیف اهمیت دارد؟
در سال 1887، کوکاکولا اولین برندی بود، که با اعمال استراتژی تخفیف بی سابقه ای، مشتریان خود را شگفت زده نمود، امروزه نیز در دنیای آنلاین و نیز خرید و فروش هایی که خارج از دنیای دیجیتال انجام می شوند، گاها شاهد چنین تخفیفات گسترده ای بوده ایم.
بکارگیری استراتژی تخفیف در خرید و فروش نه تنها باعث رضایت و خوشحالی مشتریان می شود بلکه سبب افزایش مشتری می شود و در نهایت بالا رفتن تعداد سفارشات را هم در پی دارد.
بنابراین با بکار بستن استراتژی تخفیف مناسب، شاهد نتایج شگفت آوری خواهید شد و برعکس در صورت استراتژی تخفیف نادرست، با کاهش سود قابل توجهی، مواجه خواهید شد.
مزایا و معایب قیمت گذاری تخفیفی
تخفیف ها سبب جلب توجه سریع، مشتریان می شود و ایجاد و افزایش ترافیک در خرید را در پی دارند. تخفیف دادن و نیز تخفیف گرفتن را می توان یک معامله دو طرفه در نظر گرفت که برای هر کدام از طرفین سودی از این معامله نصیب میشود یعنی خریداران پول کمتری می پردازند و فروشندگان نیز، فروش بیشتری خواهند داشت. در زیر به اختصار مزایای قیمت گذاری تخفیفی را بررسی می کنیم:
- تخفیف ها علاوه بر اینکه مشتریان فعلی را جذب می کند بلکه قدرت جذب مشتریان جدیدی را هم دارند.
- تخفیف ها بهترین فرصت و موقعیت را برای، ارائه و پیش فروش محصولات جدید فراهم می کنند.
- تخفیف ها سبب ایجاد و افزایش برند، در بین مشتریان شود.
لازم به ذکر است که، اعمال پی در پی تخفيف، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت چون علاوه بر اینکه مشتریان تنها در زمانی که محصولات دارای تخفیف هستند، خرید خواهند نمود، همچنین اعمال نادرست استراتژی تخفیف میتواند برندتان را به خطر بیاندازد و توانایی فروش محصولات با قیمت کامل را برای همیشه از دست بدهید و یا حداقل تحت الشعاع، همان استراتژی تخفیف نادرست قرار گیرد.
متداول ترین و تاثیرگذارترین ایده های تخفیف گذاری برای افزایش فروش
در ذیل به هفت روش رایج در استراتژی تخفیف اشاره خواهیم کرد، و پیشنهاد میکنیم که با مطالعه دقیق اين روشها، اطلاعات جامعی در زمینه استراتژی های تخفیف بدست آوردید تا بتوانید روش مناسبی را برای کمپین تخفیفی در حیطه کسب و کارتان تدارک دیده و اجرا نمایید
1 ) تخفیف تعدادی
تخفیف تعدادی، یعنی هر چه تعداد خرید بیشتر باشد، مقدار پول پرداختی کم خواهد بود.تخفیف های کمی، مشتریان را متقاعد به خرید های عمده میکند تا در ازای خرید بیشتر، مبلغ پایینی را بپردازند. همچنین با ارائه کارت های وفاداری به مشتریان خود، آنها را متقاعد نمایید که، در قبال خرید تعداد مشخصی از محصولات شما، این امکان را خواهند داشت تا محصول رایگانی را از شما دریافت کنند.
2 ) تخفیف فصلی
این نوع تخفیف گزینه مناسبی است، که در ابتدای هر فصل، بتوانید جهشی عالی در فروش محصولات خود ایجاد نمایید.
3 ) تخفیف درصدی
درتخفیف درصدی،حتما باید در نظر داشته باشید که تمامی تخفیف های اعمال شده روی اجناس در زمانی کوتاه و با هدف ایجاد درصد خاصی از تخفیف اجرا نمایید. اگر تخفیفهای درصدی را به طور مستمر و استراتژی تخفیف نامعقول اعمال کنید، مشتریانتان بی شک، متوجه این موضوع خواهند شد و خریدهای خود را موکول به این روزها خواهند کرد.
4 ) تخفیف زیان ده
این نوع تخفیف ها،را معمولا روی محصولاتی باید اعمال نمود که نیاز دائمی مشتریان به حساب می آیند و بدیهی است که بشکل مستمر خرید خواهند کرد. همچنین تخفیف زیان ده، همیشه مشتریان جدیدی را برای شما به همراه خواهد داشت.لازم به ذکر است که هر بار استراتژی تخفیفی خود را، روی اجناس مختلفی قرار دهید، با این کار مشتریان شما همیشه برای خرید محصول مزبور، به شما مراجعه خواهند کرد.
5 ) تخفیف یکی بخر، دو تا ببر
در این نوع از استراتژی تخفیف،باید محتاط باشید و کاملا آگاهانه عمل کنید، چون به صراحت به مشتریانتان اعلام می کنید که در ازای خرید هر جنسی، جنس رایگانی را دریافت خواهند کرد و به عبارتی، 50درصد تخفیف اعمال نموده اید.
6 ) تخفیف وفاداری
این استراتژی تخفیف،از شگفتانگیزترین انواع تخفیف بحساب می آید. باید کاملا مشخص کنید که این تخفیف به کدامیک از مشتریان داده میشود مثلا، میتوانید به مشتریانی که همیشه از شما خرید میکردهاند، و یا مشتریانی که مدت زیادی است عضو باشگاهتان هستند تخفیف دهید. به مشتریانتان احساس خاص بودن بدهید تا آنها هم شما را با خریدهای مستمرشان را حمایت نمایند.
7 ) تخفیف عضویت
این تخفیف را میتوانید برای اعضای اختصاصی باشگاهتان نگاه دارید. در تخفیف عضویت نیز باید قدردانی خود را از اعضا نشان دهید. و مانند تخفیف وفاداری، به مشتریان خاص خود تخفیف های ویژه ای بدهید.
رقابت در برابر سیاست های تخفیف گذاری سایر کسب و کارها
گاها اتفاق می افتد که مدیران علاقه ای به تخفیف دادن نشان نمی دهند و تنها به این علت که رقبایشان با قیمت های پایین، بازار را احاطه نموده اند، به اجبار استراتژی های تخفیف را بکار می گیرند. در ادامه مطلب پیشنهاداتی را برای نگه داشتن سهم بازار محصولاتتان ارائه می دهیم:
ارزش پیشنهادی خود را بیشتر نشان دهید:
چه نکته ای شما را از دیگران متمایز می کند؟ و چرا مشتریان بدون در نظر گرفتن قیمت، باید از شما خرید کنند؟
تلاش کنید تجربه مشتری را بهبود ببخشید :
بیشتر از رقیبانتان مشتری مداری کنید و خدمات بیشتری ارائه دهید.
چگونه بهترین استراتژی تخفیف را انتخاب کنیم؟
همیشه به این موضوع توجه داشته باشید و این سوال را از خود بپرسید، اینکه، آیا شما با کیفیت محصولات خود با دیگران رقابت می کنید و یا با قیمتی که برای آنها در نظر گرفته اید؟
اگر در کسبوکار شما رقابت با قیمت متداول تر است، بنابراین به احتمال زیاد اعمال تخفیفهای متعدد مشکلی به وجود نخواهد آورد.
بسیاری از شرکتها محصولات متعدد و متنوع فراوانی دارند. اگر کسبوکار شما نیز به این صورت است، استراتژیهای تخفیف خاصی را برای هر کدام از محصولات خود به طور جداگانه اعمال نمایید یعنی استراتژی اعمال شده برای همه محصولات یکسان و یک شکل نباشد.
فراموش نکنید، تمرکز بر ایجاد و افزایش ارزش محصولات خود معمولا موثرتر از کاهش دادن قیمتها است و از اینرو فروش بالایی نیز در پی خواهد داشت.
چند ایده تخفیف موثر در قیمت محصولات
در این مطلب چند نمونه از ایده های تخفیف در قیمت دهی صنایع امروزی آورده شده است، در هر مثال از خودتان سوال کنید که چقدر این استراتژی تخفیفی میتواند موثر باشد و چگونه می توان آن را در بازه های مختلف زمانی اجرا کرد که نتایج نامطلوبی نداشته باشند.
یودمی (Udemy) یکی از وبسایتهای آموزشی معروف دنیاست. این وبسایت به طور منظم تخفیفهایی را روی هزینه کلاسهای خود اعمال میکند بطوریکه قیمتها را به میزان، شگفت آوری کاهش می دهد. مثلا هزینه کلاس ۲۰۰ دلاری را به ۱۰ دلار کاهش می دهد. به نظرتان چند درصد از مخاطبان کلاسهای یودمی حاضرند در مواقعی غیر از زمان تخفیف ثبت نام کنند؟
مناسبت هایی مانند روز مادر، روز پدر، عید نوروز و … بهترین موقعیت برای دادن تخفیف به مشتریان هستند.
Home Depot یکی از شرکتهایی است که در روز پدر، برای خرید هدیه تخفیف های ویژه ای دارد. شما در این وبسایت میتوانید کارت هدیهای برای پدرتان تهیه کنید تا او بوسیله کارت هدیه، یکی از ابزارهای مورد نیاز خود مانند دریل، چکش یا هر چیز دیگر را بخرد.
یکی دیگر از ایده های تخفیف دادن، ارائه هدایای غیر منتظره به مشتریان است.
مثلا برند INTO THE AM، به مشتریانی که خریدهای خاصی انجام میدهند، هدایایی غیرمنتظره ای نیز میدهد. در این مواقع مشتریان حتی میتوانند هدیهشان را نیز خودشان انتخاب کنند.
برند Hypnotik همیشه در صفحه محصولات خود از این عبارت استفاده میکند: «فقط دو تا مانده!»
و به این ترتیب دقت و حس اضطراب برای خرید کردن را در مشتری ایجاد میکند تا برای خرید کردن و بهره مندی از تخفیفات عجله کنند. همچنین از امکان تخفیف اتوماتیک استفاده میکنند تا به مشتریانی که محصولاتی خاص را خرید میکنند مثلا، یک بطری آب هدیه دهند.
جمع بندی
شکی نیست که اغلب صاحبان مشاغل و کسبوکارها از استراتژیهای تخفیف برای پیشبرد اقتصادی و افزایش فروش خود استفاده می کنند. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که، اعمال بیش از حد تخفیف و یا تخفیفهای مستمر و نامعقول ممکن است کسبوکار شما را به ورطه نابودی بکشاند. بنابراین پیش از تصمیمگیری در این باره، حتما تمامی جوانب را بسنجید تا با بکارگیری استراتژی تخفیفی نادرست و نامعقول،متضرر نشوید.