ریشه
سئو SEO مقالات

آموزش بهینه سازی محتوا

آموزش بهینه سازی محتوا و سئوی سایت برای موتورهای جستجو :

در این مقاله مباحث مقدماتی سئو و باورهای نادرست در این حوزه را ارائه خواهیم داد. همچنین با مقدمات اساسی برای بهینه سازی سئوی سایت نیز آشنا خواهیم شد.

اگر وب سایت شما WordPress است، با مطالعه مطالب ارائه شده در حیطه، آموزش سئو در WordPress و اصول سئو و محتوای بهینه، اطلاعات کارآمدی را بدست خواهید آورد.

بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه سازی سایت فرایند اجرایی و اصلاحاتی سایت، را شامل می شود تا  راه را برای رسیدن به اهداف کسب و کاریتان را به شکل ایده آلی هموار نماید.

هدف اصلی و عمده، اکثر سایت ها این است که تمامی بازدید کنندگان به راحتی، بتوانند فعالیت خاصی را به انجام برسانند.

بدیهی است که اهداف هر کسب و کار بسته به نوع فعالیت آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، هدف بهینه سازی سایت برای یک کارخانه، فقط دیده شدن کاتالوگ محصولات مد نظر است. تا بدین وسیله، در زمان نزدیکی با آنها ارتباط و تماس برقرار شود.

همچنین برای یک فروشگاه آنلاین، هدف بهینه سازی سایت تبدیل بازدید کنندگان سایت به خریدار می باشد.

برای رسانه های آنلاین نیز هدف بهینه سازی سایت، خوانده شدن مطالبشان را می توان ذکر کرد و اینکه کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت صرف نمایند‌.

هدف از بهینه سازی برای هر اپلیکیشن تبدیل بازدیدکنندگان، به افرادی است که اپلیکیشن را نصب نموده باشند.

به طور کلی هدف بهینه سازی و سئوی سایت برای موتورهای جستجو، جذب کاربرانی است که سرچی را در موتور های جستجو  انجام می دهند.

و هدف از بهینه سازی سایت اجرای صحیح یک فعالیت توسط کاربران جذب شده در سایت می باشد.

 

بهینه سازی برای موتورهای جستجو  و یا سئو (search engine optimization)

سئو یا بهینه سازی، انجام فعالیت هایی است که منجر به بهتر دیده شدن سایت در موتورهای جستجو، است و این زمانی اتفاق می افتد که، کاربران جستجویی را بوسیله کلید واژه های خاص انجام می دهند.

همه موتورهای جستجو شرایطی را طراحی کرده اند، تا به صورت سالانه بروز می شوند. تا بتوانند سایت هایی را که به شکل بهینه تری طراحی شده اند، امتیاز بهتری داده و در نهایت سایت مزبور را، در بالای صفحه موتور جستجو قرار خواهد داد.

برای مشاهده الگوریتم امتیاز دهی گوگل، می توانید از راهنمای گوگل استفاده نمایید.

روی کدام موتور جستجو متمرکز شویم:

همان طور که می دانید، موتورهای جستجوی متفاوتی با الگوریتم ها و نیز قدمت های مختلف وجود دارند. و با وجود اینکه رقبای بزرگی همچون ماکروسافت و یاهو، در این بازار وجود دارند ولی بی شک گوگل، در راس تمامی موتور جستجو ها قرار دارد.

در شکل زیر، سهم بازار برخی از موتورهای جستجو مثل: بینگ، یاهو، ask، AOL و بایدو، مشخص شده است.

اما بدیهی است که در کشور ما، سهم گوگل بیش از این مقدار، مشخص شده، نیز خواهد بود.

از این رو بهترین کاری را که میتوان انجام داد، اختصاص زمان و هزینه خود برای بهینه سازی سایت در گوگل می باشد.

البته با این کار، سایت شما برای سایر موتورهای جستجو نیز به شکل بهتری بهینه خواهد شد چرا که بسیاری از الگوریتم ها و فاکتورهای بهینه سازی موتورها مشابه هستند.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو همیشه سعی دارند به شما در یافتن بهترین نتیجه از بین میلیاردها محتوایی که در لحظه در اینترنت منتشر می شوند، کمک کنند. در اینجا این سوال مطرح می شود که دسترسی به این حجم محتوا چگونه انجام می شود؟

. خزنده ها:

خزنده ها، ربات های اتوماتیکی هستند که به تمامی صفحات وب سایت ها، سر میزنند و محتوای آن ها را مورد بررسی قرار می دهند.

. ایندکس:

ربات های خزنده نتایج بررسی های خود را اصطلاحا ایندکس می کنند، تا تمامی نتایج ذخیره شوند.

هنگام جستجوی موضوعی، در زمانی کمتر از یک ثانیه، موتور جستجو نتایج زیادی را منعکس می کند که این سرعت بالا، در اصل نتیجه، ایندکس صفحات می باشد.

چون در غیر اینصورت برای جستجوی هر موضوعی حداقل باید چند دقیقه منتظر می ماندیم!

بازاریابی با موتورهای جستجو (SEM) چیست Search Engine Marketing:

برای بازاریابی با موتورهای جستجو باید شناخت جامعی از دو مفهوم، سئو و گوگل ادوردز، داشته باشید.

به عبارتی SEM به این معناست که برای انجام یک بازاریابی موفق، باید استراتژی سئوی کارآمدی داشته باشید و همچنين با تبلیغات کلیکی مناسبی بتوانیم در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید:

تبلیغات کلیکی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه Google ads، به مطلب آموزشی، “تبلیغات در گوگل” مراجعه نمایید.

لزوم آموزش بهینه سازی سایت چیست؟ دلایل اهمیت سئو

  1. سئوی خوب یک سایت، علاوه بر اینکه یاعث کسب اعتبار بالایی می شود، سبب جلب اعتماد بیشتر مخاطبان می شود.

سایتی که در کلید واژه های مربوط به خود، در جستجوی کاربران بالاتر دیده شود، در ذهن آنها به طور ناخودآگاه یک حس اعتماد بوجود می آید و سایت مزبور را به عنوان منبع قابل اعتمادی تلقی خواهند کرد، تا زمانی که احتمالا خلاف ماجرا به شکلی نمایان شود.

  1. سئوی خوب می تواند یک تجربه کاربری خوب نیز به حساب آید.

زمانی که قصد دارید سئو سایت خود را بهبود دهید باید فعالیت‌­هایی را انجام دهید که آن فعالیت‌ها بی تردید روی بهبود تجربه کاربران سایتتان  نیز تاثیر خواهد گذاشت.

  1. سئو هزینه نسبتا پایینی دارد.

از بین تمامی تاکتیک های بازاریابی، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به دلیل کم هزینه بودن نسبت به سایر تاکتیک ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیشتر بخوانید

استراتژی دیجیتال مارکتینگ 360

  1. اگر سایت شما در صفحه اول گوگل نشان داده نشود، به معنای عدم وجودتان تلقی خواهد شد.

آمارها نشان می­ دهند که ۳ نتیجه اول گوگل ( به جز ادوردزها ) بیش از ۶۱ درصد کلیک­‌ها را به خود اختصاص می­‌دهند و تنها ۱۰ درصد کاربران به صفحه دوم می‌روند.

یعنی اگر در صفحه اول گوگل و به شکل ایده آل، جزء 3 نتیجه اول نباشید، باید  سعی کنید با انجام اقداماتی خاص و غنی کردن سئوی سایت خود، رتبه سایت خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید.

آیا هر کسی می تواند روی سئو سایت خودش کار کند؟ یا باید کار را به متخصص سئو سپرد؟

بسیاری از افراد، با دیدن الگوریتم‌های جست‌­وجوی گوگل و یا  سرچ کردن درباره سئو و آموزش بهینه‌ سازی سایت به این نتیجه می رسند، که سئو موضوعی بسیار پیچیده است لذا تصمیم می گیرند که آن را به یک آژانس سئو، برون‌سپاری کنند.

حال اگر با یک آژانس سئو حرفه‌ای و یا یک فریلنسر خوب سر و کار داشته باشید، بی شک مزیت‌هایی برای شما مثل انجام دادن کارها به شکل تخصصی‌تر و ایجاد سرعت عمل در پیشبرد کارها، در پی خواهد داشت.

در غیر اینصورت ممکن است این برون‌سپاری هزینه‌های دیگری ایجاد کند که از مزایا و فرصت های حاصل از آن افزون تر باشد.

شما میتوانید رزومه، تعرفه ها و خدمات ما را مطالعه کنید

1) برون‌سپاری سئو همانند، برون‌سپاری بخش پشتیبانی مشتریان می باشد.

سئو صرفا وسیله ای برای ارتقای جایگاه و رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو نیست. بلکه با سئوی غنی یک سایت، می توان شناختی از رفتار و نیازهای مشتریان حاصل نمود تا بتوانیم به این موضوع پی ببریم که چه چیزی آنها را به کلیک روی مطلبی ترغیب خواهد کرد.

بنابراین برون‌سپاری سئو، مساوی از دست دادن تجربیات و اطلاعات بسیار ارزشمندی از رفتار و خواسته ها و نیازهای مشتریان خواهد بود.

2) آژانس یا فریلنسر غیر حرفه ای، سئو و اهداف سایت شما را از بین خواهد برد.

دقت داشته باشید که، آژانس سئو و یا فریلنسرها گاها با شعارهایی سعی دارند شما را متقاعد کنند که در زمان محدودی سایت شما را سئو خواهند کرد و در نتیجه سایت شما را صفحه اول گوگل خواهند شد. اما احتمال عدم موفقیت در چنین شرایطی بالا است.

نمونه هایی از این شعارها، مثلا: سئوی تضمینی، زیر یک ماه صفحه اول گوگل هستید، همه سئو تاکتیک است تاکتیک کبوتری، پاندا، دیپ مایند و … که خیلی پیچیده هستند، رنک الکسا زیر ۱۰۰۰ تضمینی و دائمی و …

اگر با چنین شعارهای تبلیغاتی کار سئو خود را به آژانسی برون‌سپاری کردید، آنها مجبور هستند از ابزارهایی مثل، “سئو کلاه سیاه” استفاده کنند.

بدینوسیله موتور جستجوی گوگل سایت شما را شناسایی کرده و احتمالا جریمه خواهید شد!

3) سئو یک فعالیت دائمی است نه یک برنامه زمانی موقت.

سئو جزئی از فعالیت‌های دائمی یک کسب‌وکار محسوب می شود. یعنی نمی توان سئوی یک سایت برای مدتی، مثلا یک سال، به صورت یکی از پروژه‌های شرکت برون‌سپاری شود و بعد از آن با، سئو کاری نداشته باشیم.

از این رو سپردن سئو، به یک آژانس برای مدتی محدود، به معنای عدم درک و شناخت صحیح از سئو تیم شما می باشد.

معایب سئو چیست؟

در باب معایب برون‌سپاری سئو می توانیم نمونه های زیادی بیاوریم لذا توصیه میشود از مزایای آن صرف نظر کنید و خودتان دست به کار شوید.

با ابزارها و آموزش هایی که امروزه در دسترس هستند، آموزش و یادگیری سئو آن قدرها هم مساله پیچیده‌ای نخواهد بود، بلکه با رعایت برخی از نکات، در نتایج جستجوی گوگل رشد قابل توجهی خواهید داشت. آموزش بهینه سازی سایت و سئو را می توان به راحتی از منابع بسیاری دریافت کرد.

 همچنین اگر سایت وردپرس دارید افزونه هایی مثل افزونه Yoast SEO به خوبی با نکاتی ساده شما را راهنمایی می کنند تا نتایج بهتری بگیرید.

سئو چقدر زمان خواهد برد:

سئو  یک تاکتیک بازاریابی آنلاین است که به وسیله آن شما می توانید تشخیص دهید که آیا می­خواهید از این کانال جذب مشتری داشته باشید یا نه. مثلاً شاید متوجه شوید که مشتریان شما، در گوگل دنبال راه حل مساله خود نیستند.

اگر متوجه شوید که می توانید از طریق موتور جستجو ها مشتریان زیادی را جذب نمایید، در این حالت انجام فعالیت های سئو به یک فعالیت دائمی کسب و کارتان تبدیل خواهد شد.

در سازمان‌­های بزرگتر که در حوزه آنلاین مشغول هستند حتی مدیر سئو یا مدیر بازاریابی موتورهای جست‌­وجو را به طور جداگانه و تخصصی استخدام می‌کنند و آنها هم برای پیشبرد بهتر، اقدام به تشکیل تیم سئو برای خود می‌­کند.

در کسب‌وکارهای کوچک‌تر نیز ممکن است، مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئولیت بهینه سازی سایت را نیز به عهده داشته باشد.

سئو یک پروژه کوتاه مدت نیست بلکه یکی از فعالیت های اصلی و دائمی بازاریابی است و می توان آنرا به یک پروژه بسیار بلند مدت تشبیه کرد.

نتایج عملکرد های سئو در محدوده زمانی خاصی نمایان می شوند و جایگاه سایتتان در موتور جستجو ارتقا می یابد، از این رو یک پاسخ نسبی برای زمان قابل صرف برای سئو می توان از 3 ماه تا 12 ماه را در نظر گرفت.

یعنی نتیجه بهینه سازی که امروز آغاز کرده اید حدود 3 ماه دیگر مشاهده خواهید کرد. مثلا رنک الکسا شما بهبود می یابد یا در صفحات گوگل بیشتر دیده می‌­شوید.

در یک نگاه دقیق تر، زمان سئو به متغیرهایی زیر وابسته است:

. کلید واژه‌ های مرتبط به کسب ‌و کار شما

. ارتباط منطقی محتوای سایت با کلید واژه‌­ ها

. قدمت دامین و‌‌ب‌ سایت

. دیزاین فعلی وب‌ سایت

. میانگین ماندن کاربران در صفحات  سایت و استفاده موثر از محتوای سایت

. موقعیت جغرافیایی

. رقابت کلید واژه های مرتبط درحوزه کسب و کار خود

. فعالیت‌های مستمر در حوزه شبکه‌های اجتماعی

. واکنش جدی به اتفاق ها و روندهای جدید و مختلف

تمامی موارد ذکر شده می تواند روی زمان مشاهده نتایج کار سئوی شما موثر باشد.

سئو چقدر هزینه بردار است؟

همانطور که در مطلب قبلی ذکر کردیم، زمان سئو کاملا مشخص نیست و مانند پروژه ای بلند مدت است و جزء فعالیت های دائمی یک سایت به حساب می آید، هزینه سئو نیز عدد مشخصی ندارد.

به عبارتی هزینه سئو از جنس زمان می باشد یعنی زمانی که کارکنان شما به صورت تمام وقت و یا پاره وقت در شرکت و یا محیط کار می گذرانند.

هزینه سئو و بهینه سازی سایت اکثر اوقات با سایر هزینه ها تداخل دارد و هزینه خالص سئو به حساب نمی آید. مثل هزینه هایی که برای تولید محتوا و یا بهبود کدها و باگ های سایت انجام می دهید.

باورهای نادرست درباره سئو و بهینه سازی سایت در ایران:

۱) سئو ترافیک رایگان محسوب می شود.

زمانی می توان گفت که ترافیک ارگانیک و رایگان از طریق سئو به سوی سایت سرازیر می شود که از نظر زمانی و فناوری روی سئوی سایت سرمایه گذاری کرده باشید.

در غیر این صورت این یک باور اشتباهی بیش نیست.

۲) با تمرکز روی سئو تمامی مشتریان را درو خواهیم کرد.

اکثر افراد تصور می کنند که اگر تمامی سرمایه و تمرکز خود را بر روی سئو متمرکز کنند، قدرت این را خواهند داشت که توجه همه مشتریان بازار را به خود جلب کنند و رقبای خود را شکست دهند. در حالی که سئو و SEM یکی از، ده کانال جذب مشتری محسوب می شود و امکان جذب مشتریان تنها از یک کانال وجود ندارد.

3) رنک الکسا یعنی نتیجه سئو

به طور معمول و در بسیاری مواقع سایت‌­هایی با سئو و ترافیک بالا، رنک الکسای خوبی هم دارند اما باید دقت داشته باشید، ممکن است همیشه اینگونه نباشد. از اینرو شما نباید فقط، رتبه الکسا را معیار موفقیت در سئو در نظر بگیرید.

4) اصلا نیازی به سئو نیست، گوگل خودش همه چیز را بررسی می کند.

اگرچه گوگل روز به روز در حال پیشرفت و ارتقای خود، و همچنین  بهبود الگوریتم‌­هایش می باشد، ولی این شما هستید که باید در حوزه سئو و بهینه سازی سایت خود و ارائه محتوای با کیفیت تلاش کنید تا گوگل نیز بتواند سایت تان را بالاتر و در صفحه اول موتورهای جستجو نمایش دهد.

5 ) سایت ما فقط در کلید واژه خاصی،جزء نتایج اول گوگل باشد.

این که تمام تلاش خود را صرف تبلیغات یک کلید واژه خاصی بکنید، در اصل خوب است اما باید بدانید که این کار ریسک بزرگی محسوب می شود، خصوصاً اگر رقابت در آن کلید ‌واژه ‌هزینه بالایی داشته باشد. تصور کنید، شما ممکن است x تومان هزینه کنید و در یک کلید واژه رتبه اول شوید و Y کلیک بگیرید اما اگر در سایر کلید ‌واژه های چند کلمه ای و کم رقابت‌­تر سرمایه‌گذاری می­‌کردید احتمال اینکه با X/2 هزینه می‌­توانستید ۱۰Y کلیک بگیرید وجود داشت.

به تصویر زیر دقت کرده و میزان ترافیکی که وارد یک سایت در حوزه سئو شده توجه کنید. با این که سایت moz.com روی کلمه keyword بیشترین کلیک را گرفته اما تعداد بیشتری از کلیک ها، بوسیله کلید‌ واژه‌های طولانی ‌­تر بدست آمده است که قابل توجه است. بنابراین حتما به فعالیت همه جانبه و یا گسترده ای در کلید واژه‌ها بپردازید تا بتوانید، ترافیک بالایی را به شکلی ساده‌تر بدست آورید.

6 ) یک قرارداد سئو ۱۰۰ درصد تضمینی.

به هیچ وجه، یک آژانس یا فریلنسر سئو نمی‌­تواند بدون آنکه کسب‌وکار شما را کامل بشناسد و نیز بدون کمک گرفتن از خود شما قول تضمین درباره رتبه گوگل یا الکسا دهد. اگر بدون توجه به موارد ذکر شده، قول بهبود رتبه الکسا، ظرف مدت مثلا زیر ۳ ماه بدهند، مطمئناً از روش‌های نامتعارف و خلاف قوانین گوگل استفاده خواهند کرد. در این صورت  دچار هشدار (Penalty) از گوگل خواهید شد و یا حداقل به زودی آن رتبه و جایگاه اکتسابی را از دست خواهید داد و به جایگاه قبلی و یا حتی بدتر نیز باز‌خواهید گشت.

آموزش بهینه سازی سایت و تمرین عملی سئو امروزه یک ضرورت به حساب می آید. وب مستران و همه کسانی که می‌خواهند به نوعی شناخته شوند باید برای آن برنامه‌ریزی مناسب و دقیقی طراحی کرده باشند. در این مطلب ما، سعی کردیم تا مقدمات آموزش بهینه سازی سایت را به زبان ساده ای مطرح کنیم تا شما را برای اقدام و وارد شدن به مراحل بعدی آماده سازیم.

پست های مرتبط

فوت و فن طراحی گرافیک

ریشه

دانستنی های طراحی گرافیک

ریشه

نکاتی که قبل از تبلیغات در اینستاگرام باید بدانید

ریشه

دیدگاهتان را بنویسید