نمونه کمپین تبلیغاتی
چیزی که شاید هر روزه با آن مواجه شویم کمپین است و در زندگی روزمره همه مان وجود دارد.اما سوال این است که کمپین تبلیغاتی چیست؟با ما همراه باشید تا در مورد این مبحث بیشتر بدانید.
کمپین تبلیغاتی پل ارتباطی بین مخاطب و برند است .در واقع همان عاملی است که باعث میشود بداینم یک برند یا محصول چقدر جذاب است؟در اصل کار کمپین ها درست کردن تبلیغات هدف دار است که بر روی رفتار مخاطب اثر بگذارد .زمانی می توانیم بگوییم یک بازاریاب موفق است که چند نمونه کمپین را به خوبی برگزار کرده باشد.
تدوین کمپین و طراحی آن یکی از فعالیت های جذاب در زمینه مارکتینگ است.کمپین های تبلیغاتی باعث افتخار و غرور مدیران برند ها است.در بررسی مقاله کمپین به موضوع های زیر می پردازیم.
برای مطالعه بیشتر:مزایا و معایب تبلیغات در فضای مجازی
- کمپین تبلیغاتی چیست؟ چه اهمیت و مزیتی دارد؟
- چند نمونه از کمپینهای موفق تبلیغاتی در ایران و جهان
- برنامهریزی کمپین تبلیغاتی
- ارزیابی کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی یک استراتژی سازمان دهی شده برای رسیدن به هدف در یک سازمان است.ممکن است این هدف برای افزایش فروش یک محصول و یا آگاهی دادن در مورد برند به ببینده باشد.به طور معمول کمپین تبلیغاتی از چندین رسانه به عنوان پل ارتباطی با مخاطب استفاده می کند تا خود را بیشتر به مخاطب معرفی کند.به طور مثال تبلیغات تلوزیونی یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی, بروشور یا مجله و دیگر راهکار ها.
شاید کسی که از بیرون به تبلیغات نگاه کند تصور کند که یک فعالیت جاری و روتین در بخش بازاریابی است اما اینگونه نیست.کمپین های تبلیغاتی همانند پروژه اند و یک تیم خاص با یک هدف خاص بر روی آن کار می کنند و پس از گذشت مدت زمانی به نتیجه مطلوب می رسند.
نمونه کمپین تبلیغاتی
در ادامه بحث برای اینکه بیشتر با کمپین تبلیغاتی آشنا شویم چند نمونه از ممپین تبلیغاتی موفق که در ایران جایگاه خوبی دارد را بررسی می کنیم.
کمپین تبلیغاتی بانک ملت
از بانک هایی که در حوزه تبلغیات فعال است بانک ملت است که به معرفی برند و محصول خود کمک میکند.
به نقل از راهپرداخت،
بانک ملت در ابتدای سال ٩٣، با برگزاری کمپین بانکداری الکترونیک (کمپین معرفی محصول) خود را که شامل آگهى سریالى اینترنت بانک، همراه بانک ملت، کد و تلفن بانک بود، راهاندازی کرد. کمپین برگزیده اثری است از آقای تهمتن امینیان.
تهمتن امینیان (مدیر خلاقیت و مدیر هنرى)، بعد از طراحی پیام این کمپین “انجام عملیات بانکی بدون مراجعه و حضور در شعبه” به شعار “بانکداری الکترونیک، جایگزین سفرهای درون شهری” رسید. طبیعتا سفرهای درون شهری استعارهای از تاکسی سوار شدن، به شعبه رفتن، در صف ماندن، انجام کار و بازگشت به خانه است.
برای مطالعه بیشتر:تبلیغات گستره
انواع کمپین تبلیغاتی
بسته به نوع هدف کمپین، نیازمند طراحی و تدوین کمپین هستیم. سازمان و نیاز مطرح شده در سازمان، تعیین کننده نوع و هدف کمپین است. برخی از انواع کمپینها به شرح زیر هستند
- کمپین افزایش آگاهی از برند
- کمپین یادآوری برند
- کمپین ورود برند جدید در بازار
- کمپین افزایش لید
- کمپین افزایش سبد خرید مشتری
- کمپین افزایش نرخ تبدیل
- کمپین وفاداری مشتری
- کمپین ریبرندینگ
- کمپین اینستاگرامی
- کمپین پروموشن
- کمپین مسئولیت اجتماعی
کمپین تبلیغات اینستاگرام
به طور مثال اگر شما بخواهید که در اینستا یک کمپین که در آن هدف تان افزایش ارتباط تان با کاربران اینستاگرام و افزایش فروش برند شود میتوانید برای 50 پست هدفگذاری کنید که پست شما با هشتگ اختصاصی انتشار داده شود . تا اینجا هدف خاص یا Specific است. قابلیت ارزیابی (Measurement) هم دارد و شما اگر 40 پست به جای 50 پست دریافت کنید، اینطور ارزیابی میکنید که کمپین 80% موفق بوده است. این هدف Attainable یا قابل دستیابی است چرا که قبلا کمپینی با دستاورد 40 پست اجرا کردید و از آن زمان تا کنون مخاطبان اینستاگرام شما 40% رشد داشته است. Relevant یا مرتبط به کسب و کار شما هم هست چرا که باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش نرخ درگیری(تعامل) کاربران میشود. برای اینکه Time-based باشد برای این کمپین یم ماه زمان در نظر میگیرید. در این صورت کمپین شده هدفگذاری SMART دارد.
نمونه متن کمپین تبلیغاتی
به طور معمول کمپین های تبلیغاتی با دو واژه شعار و کپی همراه است.در اصل کپی تبلیغ همان متن تبلیغ است که در روی بیلبورد ها در سطح شهر مشاهده میکنید.برای مثال Just do it نایکی یک متن تبلیغاتی یا کپی است که در مردم محبوب است.متن یا کپی کمپین تبلیغاتی قدرتمند در پیشرفت کمپین دخیل است.
چند نمونه متن تبلیغاتی معروف را برایتان شرح می دهیم.
- نایکی: just do it یا همین حالا انجامش بده
- رولز رویز: با سرعت 60 مایل بر ساعت، صدایی که از موتور رولز رویز میشنوید، بیشتر از یک ساعت الکتریکی نیست.
- مکدونالد: من عاشقشم
- پلی استیشن: در دنیای خودت زندگی و در دنیای ما بازی کن
- وال مارت: پسانداز بیشتر، زندگی بهتر
- دیزنی لند: شادترین نقطه زمین
- ریبوک: من، خودم هستم.
- کیت کت: به خودت استراحت بده، به خودت کیت کت بده
- ام اند امز(M&Ms): شکلاتی که در دهانت آب میشه، نه در دستات
- نوکیا: ارتباط مردمی
- اورئال(Loreal): چون ارزشمند هستید
- BWM: نهایت لذت رانندگی
- ژیلت: بهترین تیغ مردانه
- فولکس واگن: کوچک فکر کن
- پورش: جایگزینی نیست.
- جی پلاس: تعهد آموختنی است.
- و……..
جمعبندی
کمپیننویسی و مدیریت کمپین از فعالیتهای جذاب دنیای مارکتینگ است. تدوین صحیح کمپین و پیادهسازی مدیریت شده تاثیر چشمگیری بر رشد کسب و کار دارد. سازمانهایی که کمپینهای موفق دارند، معمولا تصویر برند بهتری خلق میکنند. آژانس دیجیتال مارکتینگ ریشه برای تبلیغات کسب و کار شما برای اراعه خدمات خود در خدمت شما میباشد.