ریشه
Image default
سئو SEO مقالات

دامین اتوریتی (domain authority) چیست و چگونه اعتبار دامنه را افزایش دهیم؟

دامین اتوریتی یا همان اعتبار دامنه مفهومی است که توسط شرکت Moz ارائه شده است. درواقع این وبسایت یکسری معیارهایی برای سنجش قدرت دامنه وب سایت ها درنظر گرفته است و براساس همین معیار ها به هر وبسایت امتیازی بین ۱ تا ۱۰۰ می‌دهد. همان‌طور که احتمالا خودتان هم حدس زده‌اید هرچه این امتیاز به ۱۰۰ نزدیکتر باشد دامنه شما قدرت و اعتبار بیشتری دارد.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم راجب اینکه دامین اتوریتی چیست و چه تاثیری در سئو وبسایت شما دارد بحث کنیم. همچنین راه هایی برای افزایش دامین آتوریتی وبسایت معرفی خواهیم کرد.

 

domain authority چیست ؟

همانظور که گفتیم دامین اتوریتی معیاری برای سنجش قدرت دامنه وبسایت شماست. موارد زیادی در تعیین اعتبار دامنه شما تاثیر دارند که در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. اما میتوان گفت که مهمترین مورد این لیست بک لینک هاست. تعداد و کیفیت بک لینک هایی که برای وبسایت خود گرفته اید رابطه مستقیمی با امتیاز دامین اتوریتی شما دارند.

البته لازم است بدانید که مفهوم دامین اتوریتی توسط وبسایت دیگری که کاملا مستقل از گوگل است تعریف شده است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که اگر این مفهوم توسط گوگل تعریف نشده پس چه اهمیتی میتواند در سئو وبسایت شما داشته باشد؟ اصلا دانستن اینکه اعتبار دامنه شما چقدر است به چه دردی میخورد؟

دامین اتوریتیدانستن امتیاز دامین آتوریتی به شما کمک میکند که بتوانید شانس خود را برای رقابت در یک کلمه کلیدی تخمین بزنید. همان‌طور که گفتیم تعداد و کیفیت بک لینک های وبسایت شما از عوامل تاثیرگذار در اعتبار دامنه شما هستند. بر کسی پوشیده نیست که گوگل هم اهمیت زیادی برای بک لینگ ها قائل است.

حال فرض کنید قصد دارید با کلمه کلیدی ” خرید کفش ” در صفحه اول گوگل ظاهر شوید. برای اینکه بدانید شانس اینکه جزو رتبه های اول این کلمه باشید چقدر است باید به دامین اتوریتی رقبا نگاه کنید. اگر وبسایت هایی که با این کلمه در صفحه اول قرار دارند امتیاز دامنه ی بسیار بالاتری نسبت به شما دارند کار شما برای گرفتن جایگاه آن ها در صفحه اول سخت خواهد بود.

در اینصورت کار عاقلانه تر این است که یک کلمه کلیدی با رقابت کمتر انتخاب کنید. برای مثال یکبار دیگر مراحل بالا را با عبارت کلیدی ” خرید کفش اسپرت ” کنید. اگر نتایجی که با این عبارت بدست آمد دامین اتوریتی کمتری نسبت به شما داشتند، شما میتوانید با انتشار یک محتوای باکیفیت به راحتی جای آن ها را بگیرید.

چگونه دامین اتوریتی وبسایت خود را پیدا کنم؟

فهمیدن اعتبار دامنه یک وبسایت کار بسیار راحتی است. فقط کافیست افزونه Mozbar را بر روی مرورگر کروم خود نصب کنبد.

mozbar extension

سپس وارد سایت moz.com شوید و یک اکانت رایگان بسازید. پس از ساخت اکانت در moz و فعال کردن افزونه وارد سایت مورد نظر خود شوید. یک نوار جدید در قسمت بالایی وبسایت دیده میشود. در این قسمت DA ، PA و Spam Score وبسایت برای شما نمایش داده میشود.

DA

 

  • DA : DA مخفف Domain Authority یا همان قدرت دامنه وبسایت است.
  • PA : PA مخفف Page Authority است. پیج آتوریتی همان قدرت صفحه می‌باشد. این گزینه با DA تفاوت دارد و فقط نشان دهنده قدرت همان صفحه ای است که از آن بازدید کرده اید و قدرت کل سایت را نشان نمی‌دهد.
  • Spam Score : این گزینه نشان دهنده ی درصد فعالیت اسپم در وبسایت شماست. اسپم اسکور بالا از اعتبار وبسایت شما می‌کاهد. نداشتن یک استراتژی بک لینک گیری مناسب یکی از دلایل بالا رفتن اسپم اسکور وبسایت شماست.

 

چگونه دامین اتوریتی یا همان اعتبار دامنه را افزایش دهیم ؟

دامین اتوریتی هر وبسایت مقدار ثابتی نیست و به مرور زمان بسته به استراتژی ها سئو شما تغییر می‌کند. اگر به دنبال کسب رتبه بهتر در نتایج موتور های جستجو هستید باید افزایش آتوریتی سایت را یکی از اهداف خود قرار دهید. البته افزایش اعتبار دامنه یک فرایند زمان بر است. پس اگر بلافاصله نتیجه ای مشاهده نکردید نا امید نشوید و با حوصله کار را ادامه دهید.

۱- برای سایت خود بک لینک های با کیفیت بگیرید

اولین و مهمترین گام در افزایش دامین آتوریتی توجه به بک لینک های وبسایت شماست. قبل از هر چیزی باید اطمینان حاصل کنید که بک لینک ها از سایت های معتبر گرفته شده اند و اسپم نیستند. بسیاری از شبکه های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند که لینک وبسایت خود را هم در پروفایل خود ثبت کنید. این میتواند یک استراتژی عالی برای گرفتن بک لینک های با کیفیت برای وبسایت شما باشد.

البته توجه کنید که بیش از اندازه بهینه کردن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. بک لینک های شما باید بصورت طبیعی گرفته شده باشند. بسیاری از سایت ها اقدام به خرید بک لینک بصورت انبوه می‌کنند. برای مثال در یک روز بیش از ۱۰۰۰ بک لینک برای یک صفحه خاص می‌گیرند. این کار شاید در کوتاه مدت جواب بدهد اما در دراز مدت گوگل متوجه می‌شود که این بک لینک ها بصورت طبیعی گرفته نشده اند و ممکن است شما را جریمه کند.

کیفیت بک لینک ها از تعداد آن ها مهم تر است. بک لینک با کیفیت میتواند در بالا رفتن دامین اتوریتی شما بسیار موثر باشد. پس از این به بعد باید به سایت های که لینک خود را در آن ها قرار می‌دهید توجه ویژه ای نشان دهید. بهترین سایت ها برای این کار سایت هایی هستند که DA بالا و Spam Score پایینی داشته باشند.

 

۲- محتوای با کیفیت تولید کنید

تولید محتوای با کیفیت کلید موفقیت شماست. از محتوای کپی شده پرهیز کنید. محتوای یونیک و اختصاصی بهترین و کم هزینه ترین راه افزایش دامین اتوریتی شماست. زیرا اگر محتوای شما خوب باشد احتمال اینکه مردم آن را کپی کرده و در وبسایت یا شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند بیشتر میشود.

حتما بخوانید : کارهایی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد

درنتیجه فقط کافیست یک محتوای اختصاصی و مفید برای کاربران بنویسید و خودتان عقب بنشینید و شاهد انتشار محتوایتان در پلتفرم های مختلف باشید. این روش هم به برندسازی شما کمک می‌کند و هم بک لینک رایگان و بی زحمت برای شما به همراه دارد.

البته هر محتوایی ارزش به اشتراک گذاشتن ندارد. محتوای شما باید یک ارزش افزوده برای کاربر داشته باشد. فقط به متن اکتفا نکنید و با استفاده از عکس، آیکون، گیف یا ویدیو هویت بصری محتوای خود را بهبود دهید. استفاده از چارت ها و اینفوگرافیک ها هم شانس به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید : از سیر تا پیاز بازاریابی محتوا + ۶ تکنیک تست شده و تضمینی

۳- سئو داخلی سایت خود را بهبود دهید

بهبود سئو داخلی تاثیر بسزایی در افزایش دامین اتوریتی سایت شما دارد. گوگل به رضایت کاربران از وبسایت شما توجه ویژه ای دارد. هدف اصلی سئو داخلی هم این است که کاربران بهترین تجربه ی ممکن را از گشت و گذار در وبسایت شما داشته باشند. پس نباید از نقش سئو داخلی در افزایش اعتبار دامنه غافل شوید.

برای بهبود سئو داخلی میتوانید کارهای زیر را انجام دهید :

  • سرعت سایت  خود را افزایش دهید
  • از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت و کم حجم استفاده کنید
  • از URL های کوتاه استفاده کنید
  • از تگ alt برای تصاویر خود استفاده کنید
  • از تگ های meta title و meta description در صفحات خود استفاده کنید
  • از کامات کلیدی در اول عنوان صفحات خود استفاده کنید
  • از تگ های h1,h2,h3,… در محتوای خود استفاده کنید

۴- لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

وقتی بحث از اعتبار دامنه و بالا بردن دامین آتوریتی می‌شود نمیتوان نقش لینک سازی داخلی را نادیده گرفت. یک ساختار لینک سازی داخلی مناسب باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند. زیرا برای مثال هنگام خواندن یک مطلب، مطالب دیگر وبسایت شما را هم می‌بیند و ممکن است علاقه مند شود که آن مطلب دیگر را هم مطالعه کند.

همانطور که گفتیم لینک سازی داخلی اصولی سبب افزایش حضور کاربر در سایت شما می‌شود. گوگل این را نتیجه رضایت کاربر از وبسایت شما می‌داند. هر چه کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند از نطر گوگل آن کاربر رضایت بیشتری از وبسایت شما داشته است. در اینصورت گوگل هم این تلاش شما را بی پاداش نمی‌گذارد و رتبه وبسایت شما را بهبود می‌دهد.

نکته ی دیگری که لینک سازی داخلی را ارزشمند می‌کند ربات های گوگل هستند. اگر سایت شما لینک سازی داخلی خوبی داشته باشد علاوه بر این که کاربران تعامل بیشتری با سایت شما نشان می‌دهند خود ربات های گوگل هم راحت تر و سریع تر می‌توانند محتوای سایت شما را کاوش کنند.

۵- وبسایت خود را ریسپانسیو کنید

امروزه بیش از نیمی از جستجو ها از طریق تلفن های همراه انجام می‌شوند. همانطور که گفتیم گوگل به رضایت و راحتی کاربران اهمیت بسیاری میدهد. در نتیجه نحوه نمایش وبسایت تان در تلفن های همراه باید برای شما هم مهم باشد. زیرا اگر محتوای شما در موبایل خوانا نباشد حجم زیادی از بازدیدکننده ها را از دست می‌دهید.

ریسپانسیو کردن صفحات وبسایت شما علاوه بر افزایش دامین اتوریتی در فاکتور های خود گوگل هم تاثیر مستقیمی دارد. پس mobile friendly کردن وبسایت شما ۴ نتیجه مهم دارد. اول افزایش اعتبار دامنه شما، دوم بهبود رتبه سئو سایت شما، سوم رضایت کاربران شما و چهارم که شاید مهم ترین مورد هم باشد بالا رفتن اعتبار برند شماست زیرا اگر واقعا به فکر برندسازی هستید نادیده گرفتن کاربران موبایل شما میتواند یک اشتباه مهلک در راستای برندسازی شما باشد.

اگر نمی‌دانید که سایت شما mobile friendly است یا نه یا اینکه میخواهید ریسپانسیو بودن یک صفحه خاص را بررسی کنید، میتوانید با مراجعه به این لینک و وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر خود ریسپانسیو بودن آن را چک کنید.

جمع بندی

در این مقاله راجب دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه صحبت کردیم و گفتیم که دامین آتوریتی عبارتی است که توسط وبسایت Moz معرفی شده و نشان دهنده قدرت وبسایت شماست. دامین اتوریتی میتواند مقداری بین یک تا صد داشته باشد که هرچه این عدد به صد نزدیک تر باشد اعتبار دامنه شما بیشتر است. فاکتورهای بسیاری در رتبه دامین آتوریتی شما دارند که از بین آن ها میتوانیم به تعداد و کیفیت بک لینک ها، فعالیت در شبکه های اجتماعی و عمر دامنه اشاره کنیم. ما در این مقاله ما ۵ راه برای افزایش قدرت دامنه معرفی کردیم. رعایت این ۵ اصل افزایش دامین اتوریتی شما را تضمین میکند.

پ.ن. اگر هر سوالی راجب مقاله بالا داشتید می‌توانید از طریق بخش کامنت ها با ما ارتباط برقرار کنید. متخصصان ما در تیم ریشه در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

 

پست های مرتبط

10 روش برای بازگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

Root Admin

بررسی آخرین تغییرات الگوریتم جدید اینستاگرام 2021

ریشه

بهترین شرکت های تبلیغاتی چه خصوصیاتی دارند؟

ریشه

3 دیدگاه ها

سپهر نوامبر 22, 2020 at 3:07 ب.ظ

اگه ریسپانسیو نبود چطور ریسپانسیوش کنیم؟

پاسخ
ریشه نوامبر 22, 2020 at 3:08 ب.ظ

باید از یه برنامه نویس کمک بخواین

پاسخ
لیلا ژانویه 1, 2021 at 1:04 ب.ظ

عااالی بود لطفا مقالات بیشتری راجب سئو و دامنه بزارین

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید