E-A-T چیست و چه ربطی به بهروزرسانی مارس ۲۰۱۹ دارد؟

تصور کنید شرکت گوگل در ازای جستجوی روزانهای که برای کارهای خودتان به کمک موتور جستجویش انجام میدهید به شما پول بدهد. خیلی خوب میشود نه؟ باور کنید که چنین شغلی وجود دارد. حدود ۱۰ هزار نفر از نقاط مختلف دنیا هر روز کارشان همین است که در گوگل سرچ کنند و نظرشان را درباره نتایج جستجو برای گوگل بفرستند
البته این کار به ظاهر ساده هم مانند هر کار دیگری به تخصص و راهنمایی نیاز دارد؛ برای همین گوگل کتابچه راهنمایی برای ارزیابان گوگل آماده کرده و در ۱۶۶ صفحه توضیح میدهد که نتایج جستجو را بر چه اساسی ارزیابی کنند.
خب، اینها را گفتیم که به چه چیزی برسیم؟
عبارت E-A-T اولین بار در «راهنمای ارزیابهای کیفیت جستجوی گوگل» ظاهر شد.
E-A-T مخفف Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (قابل اعتماد بودن) است.
گوگل با معرفی E-A-T روی دیگری از سازوکار رتبهبندی را برای ارزیابهای خود آشکار میکند. گویا گوگل از توجه به متنها عبور کرده و به دنبال توجه به شاخصهایی عمیقتر و پیچیدهتر برای رتبهبندی است.
شاخصهای E-A-T چیست و چه ربطی به بهروزرسانی مارس ۲۰۱۹ دارد؟
رتبهبندی گوگل دیگر محدود به محتوای صفحه نیست؛ گوگل در راهنمای اشاره شده صراحتاً به ارزیابهای خود گفته است بعد از بررسی هدف و سطح مفید بودن محتوای اصلی، به سه ویژگی تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن در سایر بخشهای وبسایت، تولید و منتشر کننده محتوا و حتی شهرت برند بیرون از وبسایت خودش، نیز توجه کنید.
به زبان ساده؛ گوگل میگوید رتبه بالا متعلق به محتوایی است که:
- وبسایت منتشر کننده متعلق به برندی مشهور باشد
- از وبسایت بتوانیم تشخیص دهیم، برندی معتبر، متخصص و قابل اعتماد است
- تولید کننده محتوا فردی معتبر، متخصص و قابل اعتماد باشد
یک نکتۀ دیگر؛
بعد از مطرح شدن E-A-T و همچین آپدیت مدیک و مارس 2019، مشخص شد که تمرکز E-A-T بیشتر روی سایتها و کسبوکارهایی است که ماهیت پزشکی و درمانی دارند (دقت کنید که گفتم بیشتر تمرکز آن، نه همۀ تمرکز آن!).
شاید برایتان جالب باشد که بدانید، به سایتهایی که محتواهای حیاتی و با حساسیت بالا دارند YMYL گفته میشود.
بیشتر بخوانید: (YMYL چیست؟)