سئو کلاه سیاه
سئو SEO مقالات

سئو کلاه سیاه چیست و چرا نباید از آن استفاده کرد؟

سئو کلاه سیاه یکی دیگر از آن عباراتی است که هر کسی که به نوعی با سئو در ارتباط باشد حداقل یک بار راجب آن شنیده است. اکثر سئوکار های با تجربه راجب سئو کلاه سیاه هشدار می‌دهند. اما سئو کلاه سیاه دقیقا چیست و آیا واقعا آنقدر که می‌گویند بد است؟ اگر شما هم به دنبال گرفتن جواب این سوالات هستید تا پایان این مقاله همراه ریشه باشید.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست ؟

سئوی کلاه سیاه یعنی از روش هایی که خلاف قوانین گوگل است برای کسب رتبه ی بهتر در نتایج موتورهای جستجو استفاده شود. در تکنیک های کلاه سیاه، سئوکار سعی می‌کند به نوعی سر گوگل را شیره بمالد و بدون رعایت کردن قوانین از رقبا جلو بزند.

این تکنیک ها تا همین چند سال قبل واقعا جواب می‌دادند. با استفاده از سئو کلاه سیاه می‌توانستید بدون صرف وقت زیاد و بدون تلاش برای تولید محتوای ارزشمند برای کاربر به صفحه اول گوگل برسید. اما دیگر از این خبر ها نیست! گوگل امروزی بسیار باهوش تر است و اگر قانونی نقض شود سریعا متوجه می‌شود.

استفاده از تکنیک های کلاه سیاه نه تنها دیگر به شما در کسب نتایج بهتر در گوگل کمک نمی‌کنند بلکه حتی ممکن است باعث شود که گوگل شما را جریمه کند و شما را به طور کامل از نتایج حذف کند. به همین دلیل لازم است که قوانین گوگل را به دقت مطالعه کنید و فقط از تکنیک های سئو کلاه سفید استفاده کنید.

سئو کلاه سفید به چه معناست و تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه در چیست؟

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه قرار دارد و شامل کلیه تکنیک های مورد تایید گوگل برای سئو می‌باشد. نام این تکنیک ها از فیلم های وسترن قدیمی گرفته شده که در آن ها شخصیت های منفی فیلم کلاه سیاه و شخصیت های مثبت کلاه سفید به سر داشتند.

درواقع در سئو کلاه سفید برخلاف سئو کلاه سیاه، تمرکز بر روی کاربر است. یعنی تلاش می‌شود که کاربر بهترین تجربه را از خواندن مطلب شما داشته باشد. اگر پای صحبت سئوکار های ماهر بنشینید هم حتما به شما خواهند گفت که هرگز فقط برای گوگل تولید محتوا نکنید بلکه هنگام تولید محتوا بیشتر کاربر را در نظر بگیرید.

سئوی امروزی هم بیشتر به رضایت کاربر از مطالب وبسایت توجه می‌کند. به همین دلیل امروزه مفهوم سئو از بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) به بهینه سازی تجربه انسانی (HEO) تغییر یافته است. با توجه به این تغییرات میتوان با اطمینان گفت که استفاده از روش های کلاه سفید موفقیت شما را در دراز مدت تضمین می‌کند.

در ادامه ۱۵ مثال از تکنیک های سئو کلاه سفید را آورده ایم که با رعایت آن ها می‌توانید رتبه خود را در نتایج گوگل بهبود دهید.

  1. تولید محتوای با کیفیت در راستای کمک به کاربر
  2. بالا بردن سرعت لود صفحات
  3. ریسپانسیو کردن صفحات برای تلفن های همراه و تبلت ها
  4. بهبود تجربه کاربری (UX)
  5. استفاده از تگ های متا (Meta Description, Meta Title)
  6. استفاده از URL های کوتاه (۵۰ تا ۶۰ کاراکتر)
  7. استفاده صحیح از تگ های h1,h2,h3,…
  8. استفاده از کلمه کلیدی در Heading ها
  9. لینک دادن به دیگر مقاله های وب سایت (لینک سازی داخلی)
  10. بهینه کردن تصاویر و ویدیو ها
  11. استفاده از تگ alt برای تصاویر
  12. استفاده از هم معنی های کلمه کلیدی در متن (LSI)
  13. استفاده از محتوای ویدیویی و صوتی برای بالا بردن زمان حضور کاربران در سایت
  14. استفاده از محتوای طولانی (بالای ۱۸۰۰ کلمه)
  15. ثبت نقشه سایت (sitemap) در گوگل سرچ کنسول

چه تکنیک هایی جزو سئو کلاه سیاه محسوب می‌شوند ؟

برای این که بدانید تکنیک های استفاده شده توسط شما کلاه سیاه است یا نه فقط کافیست به محتوای خود توجه کنید. اگر محتوایی که تولید میکنید ارزش آنچنانی برای کاربری که از سایت شما بازدید می‌کند ندارد اما همچنان رتبه شما در گوگل در حال افزایش است پس احتمالا شما از سئوی کلاه سیاه استفاده کرده اید.

البته همان طور که گفتیم این افزایش رتبه موقتی است و بعد از اینکه گوگل متوجه نقض قوانینش توسط شما شود رتبه شما به سرعت سقوط خواهد کرد. در ادامه تعدادی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که باید از آن ها دوری کنید را برای شما آورده ایم.

  • استفاده از محتوای تکراری
  • استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی (keyword stuffing)
  • مخفی کردن متن یا لینک با استفاده از CSS
  • خرید بک لینک یا ساختن بک لینک های اسپم کامنتی
  • استفاده از محتوای نامرتبط با کلمه کلیدی
  • ریدایرکت های مخفیانه
  • خرید کلیک مصنوعی
  • خرید و فروش لینک
  • استفاده از محتوای بی کیفیت و کپی شده
  • ایجاد محتوا بصورت اتوماتیک
  • ایجاد سایت های شبیه به هم جهت بهبود رنک سایت
  • تولید صفحات زیاد با محتوای کم

چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم؟

با اینکه سئوی کلاه سیاه قوانینی که توسط خود گوگل وضع شده را نقض میکند اما در کل استفاده از آن غیر قانونی نیست یعنی پیگیری قضایی برای آن ممکن نیست. پس چرا نباید از آن استفاده کنیم؟

در مقاله راهنمای جامع بازاریابی محتوا اشاره کردیم که تولید محتوای شما باید آنقدر خوب باشد که مخاطب به شما اعتماد کند و خود کاربر علاقه داشته باشد که محتوای شما را به اشتراک بگذارد. اما استفاده از سئو کلاه سیاه به این معنی است که شما هیچ توجهی به نیاز مخاطبان خود ندارید و چیزی که کاربر واقعا به دنبال آن است را به او نمی‌دهید. این کار میتواند تاثیری منفی در روند برندسازی شما داشته باشد.

همچنین همان طور که در بالا اشاره شد سئو کلاه سیاه شما را به سرعت به صفحه اول گوگل می‌رسانند. اما شما با استفاده از این روش ها ریسک بزرگی را متحمل میشوید. زیرا درصورتیکه گوگل بفهمد که از این روش ها برای کسب رتبه بهتر استفاده کرده اید شما را جریمه میکند. این جریمه ممکن است منجر به سقوط رتبه کلی وبسایت یا حتی حذف کامل وبسایت شما از نتایج جستجو شود.

حتما بخوانید : چگونه اعتبار دامنه وبسایت خود را افزایش دهیم؟

با توجه به این که گوگل هر روز باهوش تر میشود و تشخیص سئوی کلاه سیاه برایش روز به روز آسان تر می‌شود احتمال این که مچ شما گرفته شود بسیار بالاست. در صورت استفاده از سئو کلاه سیاه با هر آپدیت جدید گوگل ممکن است با افت رتبه مواجه شوید. اما درصورت رعایت قوانین گوگل و استفاده از سئو کلاه سفید با هر آپدیت از رقبایی که با سئوی کلاه سیاه رتبه خود را بالا برده اند جلو می‌افتید. به همین جهت شما به عنوان یک سئوکار باید دورنگری داشته باشید و از این روش ها دوری کنید.

جمع بندی

در این مقاله راجب سئو کلاه سیاه و تفاوت آن با سئو کلاه سفید بحث کردیم و معایب استفاده از روش کلاه سیاه را برشمردیم. کسب رتبه خوب در گوگل نیازمند تلاش زیاد و صرف وقت و هزینه بسیار است. به همین دلیل ممکن است وسوسه شوید که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کنید. شاید این روش ها به شما کمک کنند که در زمان کوتاه به رتبه خوبی دست یابید اما به یاد داشته باشید که این نتایج موقتی هستند و بعد از مدتی باید بهای سنگینی بابت نقض قوانین گوگل بپردازید.

 

 

پست های مرتبط

تاثیر تبلیغات در تجارت

ریشه

طراحی وب سایت با سرعت بالا

ریشه

اثر تبلیغات بر ذهن انسان

ریشه

دیدگاهتان را بنویسید