یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی در دنیا اینستاگرام است. اینستاگرام از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ حدودا ۱ میلیارد کاربر فعال بصورت ماهانه دارد. که البته نیمی از آنها هر روز فعالیت دارند. اینستاگرام یک شبکه تصویر محور است از این رو بستر بسیار خوبی برای تشکیل کاربر وفادار و فعال میباشد. حال اگر شما بتوانید تعامل خود را با کاربرانتان بیشتر، بیشک افزایش فروش در اینستاگرام را نیز شاهد خواهید بود. ما هم در این مقاله قصد داریم به آموزش بهترین راه های افزایش تعامل در اینستاگرام بپردازیم.
نرخ تعامل در اینستاگرام یا همان Engagement rate چیست؟
پیش از آنکه به استراتژیهای موجود بپردازیم، باید بدانیم که نرخ تعامل به چه معناست؟
در هر بستری نرخ تعامل میتواند میزان وفادارای مخاطب باشد. نرخ تعامل، تعداد مخاطب شما نیست، بلکه میزان تعامل و درگیری مخاطب با محتوای تولید شده شماست.
چه کسی افزایش فروش را دوست ندارد؟ فروش بیشتر نیاز به بالا بردن تعداد فالوور در اینستاگرام دارد. پس منتظر چه چیزی هستید؟ باما باشید تا باهم به نکاتی برای بالا بردن تعداد Engagement مخاطب بپردازیم.
دوست دارید الگوریتم اینستاگرام از شما خوشش بیاید؟ “نرخ تعامل خودتون رو بالا ببرید” . با بررسیهای انجام شده بر طرز کار الگوریتم اینستاگرام، مشخص شد که تعامل یکی از فاکتورهای خیلی خیلی مهم به حساب میآید.
حتما بخوانید : آموزش صفر تا صد بازاریابی در اینستاگرام
محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام
بعضی از پارامترهایی که شما باید برای ردیابی وآنالیز نرخ تعامل در نظر بگیرید:
۱- فالوورها یا دنبال کنندگان
یکی از مهمترین پارامترها تعداد فالوور است، اما مهمترین آنها نیست. به جای آنکه همیشه به فکر بالا بردن تعداد فالوور باشید، میتوانید تعداد فالوورهای جدید خود را تحلیل کنید.
۲- لایک
یکی از آشکارترین پارامترهایی که میتوانید بررسی و مشاهده کنید، تعداد لایک فالوورهای شماست. این یک تحلیل مستقیم است که آیا مخاطب محتوای تولیدی شما را دوست دارد یا نه!
۳- کامنتها
قسمت بعدی تعداد و محتوای نظرات کاربران است. این که فالوورهای شما تعداد کمی کامنتهای کمی میگذارند یا کمتربه دایرکت شما پیام میدهند، نشان دهندهی آن است که محتوای تولید شده شما چندان جذابیت و گیرایی برای مخاطبان ندارد.
تحلیل و تجزیه اینکه مخاطبان شما چه نظر و دیدگاهی دربارهی محتوای تولید شده شما دارند از مهمترین پارامترها هست.
لایک کردن و دوست داشتن پستها مهم است اما کامنت گذاشتن به آن معنی است که مخاطب برای پست شما زمان میگذارد. زمان گذاشتن مخاطب اهمیت خیلی زیادی دارد.
کیفیت نظرات نکته بعدی است. این که کاربران بگویند عالی بود، خیلی خوب بود یا چند تا ایموجی بگذارند، مفهوم و جذابیت چندانی نخواهد داشت.
حتما از جملات و کلمات مشخصی استفاده کنید. با این نوع کامنتها شما نمیتوانید تحلیل ثمربخشی بدست آورید. البته که کاربران زیادی کامنتها را برای جذب فالوور میگذارند ولی تعداد زیادی تقلبی و فیک هستند.
۴- به اشتراک گذاشتن پستهای شما توسط مخاطب
وقتی مخاطبی پست شما را برای دوستان خود ارسال میکند نشان دهندهی این است که او محتوای پست شما پسندیده و به احتمال زیاد دوست او هم از همان محتوا لذت خواهد برد. به اشتراک گذاشتن پست میتواند تاثیر خیلی زیادی روی رشد سریعتر کسب و کار شما داشته باشد.
همه موارد ذکر شده در نهایت باعث بالا رفتن ریچ اینستاگرام خواهد شد. ریچ که به معنای بیشتردیده شدن است میتواند یکی ازعلل اصلی بالا رفتن فروش شما باشد.
۱۱ ترفند طلایی افزایش تعامل در اینستاگرام
حال به بخش استراتژیها رسیدیم. حالا باید دید چگونه و با چه استراتژیهایی نرخ تعامل مخاطب را میتوان افزایش داد؟ چه راه حلهایی وجود دارند؟
۱- ترفند هشتگ گذاری
هشتگها، مخصوصا در اینستاگرام قدرت فوق العاده زیادی دارند. هشتگهای مرتبط، میتوانند در بالا رفتن کسب و کار شما تاثیر فوق العادهای داشته باشند.
پیدا کردن هشتگ درست و مرتبط یک امر بسیار واجب است. پیشنهاد تیم ریشه برای انتخاب بهترین هشتگ ها استفاده از ابزار HashtagsForLikes است.
ابزار HashtagsForLikes بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده است. شما میتوانید هشتگهای خود را در کادر وارد کنید و تمام اطلاعاتی را که نیازدارید بدست آورید. همچنین شما میتوانید آیدی خودتان را در کادر مربوطه وارد کنید تا بهترین هشتگها هماهنگ با کسب و کار شما را نشان دهد. به وسیلهی این ابزار شما میتوانید به هشتگهای محبوب بخش مخصوص کسب و کار خودتان دسترسی یابید.
یکی از مهمترین عوامل افزایش تعامل در اینستاگرام، استفاده اصولی و مرتبط از هشتگهای مخصوص کسب و کار خودتان است.
۲- برگزارکردن مسابقات
از بهترین کامنتهایی که میتوانید دریافت کنید آنهایی هستند که یکی از مخاطبان، دوست خود را منشن کرده باشد. این کامنتها علاوه بر افزایش تعداد تعامل کاربر، باعث افزایش فالوور هم میشود.
اما چگونه میخواهید برنامه ریزی کنید؟
برای برنامه ریزی میتوانید از ابزار VYPER استفاده کنید. این ابزار در طراحی لندینگ پیج (صفحه فرود) به شما کمک بسیار زیادی میکند.
زیرا این ابزار نیازی به دانش کدنویسی ندارد و به سهولت میتوانید با Drag & Drop پیج خود را بسازید و در عوض، در مقابل استفاده از اینمسابقه و لندینگ پیج، از مخاطبان خود بخواهید که دوستانشان را منشن کنند.
۳- ارسال مطالب چالش برانگیز و پرمفهوم
دوباره به محتوای خوب رسیدیم. واقعا چه چیزی از یک محتوای چالش برانگیز، پرمفهوم و مفید میتواند به افزایش تعامل در اینستاگرام کمک کند؟
فکر میکنید فقط با یک کپشن مناسب و یک کاور خوب کار تمومه؟ نخیر! این محتوای شماست که در نهایت مخاطب را جذب خواهد کرد. بنابراین به جای اینکه زمان زیادی برای کاور و کپشن صرف کنید به فکر افزایش کیفیت محصول و محتوا باشید.
برای مثال شما یک باشگاه بدنسازی دارید. بهترین محتوا، عکسهای قبل و بعد مشتریان شماست. اینچنین شما نشان میدهید که در کار خود حرفهای هستید و همین موضوع باعث افزایش اعتماد فالوورمخاطبان شما میگردد.
۴- لطفا اسپم نباشید
این که شما روزانه تعداد زیادی مطلب در اینستاگرام انتشاردهید نه تنها مفید نخواهد بود بلکه کاربر را نیز خسته میکند. البته این استراتژی در توییتر متفاوت است. در شبکههای اجتماعی مختلف میزان تولید مطالب روزانه متفاوت است.
اگر مخاطب را با مطالب پی در پی خسته کنید، دیگر به دنبال کردن شما تمایلی نخواهد داشت و در نتیجه مخاطب را از دست خواهید داد.
۵- بالا بردن تعامل با استوری

جالب است بدانید طبق آمار، کاربران حدود ۲۸ دقیقه از زمان خود را در استوریهای اینستاگرام میگذرانند. این ویژگی است که هر روز حدود ۳۰۰ میلیون نفر از آن استفاده میکنند.
با در نظر گرفتن این مدت زمان و همچنین اشتراکگذاری زیاد در استوری اینستاگرام، میتوانید به راحتی نرخ تعامل کاربر را بالا ببرید.
استوریهای شما باید بسیار جذاب باشند تا مخا طب را جذب کند، سعی کنید از نرم افزارهای طراحی برای ایجاد محتوای جذاب و خاص استفاده کنید. همچنین میتوانید از فیلترهای مختلف اینستاگرام هم استفاده کنید. قابلیت استوری به یوتیوب هم اضافه شده است.
۶- استفاده کردن از فیلترها و تم های جداب
اینستاگرام پیوسته سعی دارد جذابیت بصری خود را به حداکثر برساند. یک روش بسیار راحت برای بالا بردن جذابیت در پستها و استوریها استفاده از فیلترهای مختلف اینستاگرام میباشد. همچنین شما میتوانید در پستها از تمهای متنوع استفاده کنید. این کار باعث افزایش جذابیت صفحهی شما میشود.
۷- افزودن لوکیشن
میتوانید در پستهای خود مکان را اضافه کنید. این روش مخصوصا برای کسب و کارهای محلی بسیار مفید و خوب میباشد.
۸- زمان مناسب برای ارسال پست
واضح است که اگرشما همهی موارد را رعایت کنید ولی در زمان اشتباهی محتوای خودتان را پست کنید آنوقت نمیتوان انتظار آمار فراخوری را داشت. برای یافتن بهترین زمان ممکن برای ارسال محتوا باید زمانهای مختلف را تست کرد.
ابزارهای متفاوتی برای بررسی و آنالیز وجود دارد. هم ابزارهای غیربومی وهم ابزارهای بومی که از آنها برای آنالیز محتواهای خودتان میتوانید استفاده کنید.
شما میتوانید از ابزار Sprout Social’s social media publisher برای زمانبندی پستهایتان استفاده کنید.
۹- مشخص کردن نکات برجسته
میتوانید از قابلیت Highlights استفاده کنید. همانگونه که میدانید استوری در اینستاگرام تنها ۲۴ ساعت میتواند باقی بماند. اما به وسیلهی هایلایت میتوانید استوریها را به صورت دائمی در پیج داشته باشید.
۱۰- افزایش تعامل در اینستاگرام از طریق کامنت
شما میتوانید با جواب دادن به فردی که برای شما کامنت میگذارد میزان تعامل را بالا ببرید. تنها یک پاسخ کوتاه مثمرثمر نخواهد بود بلکه باید با وی تعامل داشته باشید.
این تعامل باعث میشود که مخاطب شما را صمیمی و نزدیکتر به خود ببیند و همین موضوع باعث افزایش وفاداری مخاطبان شما خواهد شد.
اکانتهای فالوئرهای مخاطبان و فالوئرهای خود را هدف قرار دهید. شما میتوانید آنها را درگیر محتوای خود کنید. این کار باعث بالا رفتن سریع و موثر مخاطب هدف شما میشود. این فالوئر به علت اینکه مخاطب هدف است ارزش بسیار زیادی دارد.
۱۱- آنالیز و بهینهسازی
آخرین گام این است که شما هر محتوا یا کمپینی که اجرا میکنید آن را باید آنالیز کنید و پس از آن تا جای ممکن آن را بهینهسازی کنید. این کار پایان ندارد. شما پیوسته باید محتوای خودرا آنالیز و بهینهسازی کنید تا بیشترین سود را در این کار بدست آورید.
با توجه به الگوریتم اینستاگرام، اگر میخواهید که نمایش بیشتر و در نتیجه، فالوئر و فروش بیشتری داشته باشید، مجبور به افزایش نرخ تعامل خود در اینستاگرام هستید.
اگراز ابزارها به صورت درست و اصولی استفاده کنید، در بالا بردن تعامل در اینستاگرام به شما کمک بسیارزیادی خواهند کرد. شما میتوانید از ابزارهای مختلف آنالیز استفاده کنید. سرمایهگذاری بر روی ابزارهای حرفهای آنالیز را به شدت توصیه میکنم.