راهکارهای بلند مدت برای موفقیت بعد از فلوریدا ۲
با پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، هرچه که سئوکاران کلاه سیاه رشته کنند، خیلی زود پنبه میشود. یعنی شاید بشود برای مدتی با تکنیک های سئوی کلاه سیاه بالا بود اما هوش مصنوعی کاری میکند که خیلی زود دستتان رو شود و جایگاهتان را از دست بدهید.
هوش مصنوعی هر تغییر ناگهانی در مدلها را تشخیص میدهد و مهندسان گوگل نتایج را بررسی میکنند تا در صورت نیاز اصلاحات لازم اعمال شود.
یادتان باشد اگر روشی برای افزایش رتبه یک شبه وجود داشته باشد هزاران نفر به سرعت از آن استفاده میکنند و خودشان را لو میدهند!
در واقع، افت رتبه در اثر بهروزرسانی از نوع هسته (مثل همین فلوریدا) حاصل افزایش رتبه صفحات رقیبی است که قبلاً مطابق فاکتورهای اولویتیافته گوگل، کار کردهاند.
بر فرض مثال اگر آپدیتی از نوع هسته اعمال شود که در آن وجود تصویر در میان متن اولویت پیدا کند، سایتهایی که مقاله با تصویر میان متن بیشتر دارند بالا میآیند.
با این حال راهکارهایی هست که بتوانید جایتان را محکم کنید و در هر بهروزرسانی نلرزید.
راهکارهایی که در ادامه میخوانید فقط برای بهبود رتبه بعد از بهروزرسانی هسته مارس ۲۰۱۹ مفید نیستند، در واقع این راهکارها برای ایجاد یک رابطه قوی بین برند و مشتری هستند که بهروزرسانیهای بعدی گوگل هم به احتمال قوی در همین راستا خواهند بود.
راهکارهای بلند مدت برای موفقیت بعد از فلوریدا ۲
۱. برند قابل اعتماد بسازید
-
برند قابل اعتماد بسازید
مردم تمایل دارند روی نتایج جستجویی کلیک کنند که برند آن را از قبل میشناسند. برندسازی و اعتمادسازی فقط با راهکارهای فنی به دست نمیآید که با چند تغییر در طراحی سایت یا رابط کاربری بتوان به آن رسید.
حتی امکان دارد برندسازی منجر به افزایش ورود مستقیم (بدون جستجو در گوگل) شود که البته هیچ عیبی هم ندارد.
این مطلب درباره مبحث برندسازی نیست؛ اما یک مثال از چگونگی اجرای برند در وبسایت یک استارتاپ میتواند موضوع را کمی واضح کند.
موارد زیر در ساختن یک برند معتبر به شما کمک میکنند:
- داشتن لوگو و نام مناسب
- توضیح کامل خدمات در صفحاتی که به آسانی در دسترس هستند
- ایجاد صفحه درباره ما و ارتباط با ما که همه راههای ارتباطی و اطلاعاتمورد نیاز در آن درج شده باشد
- ارائه اطلاعات کامل در کلیدواژههایی که کاربران با جستجوی آنها وارد سایت میشوند
- استفاده از راهکارهای سئوی محلی
- حضور فعال در شبکههای اجتماعی
- ایجاد راهکارهای ارتباط با مشتریان از طریق چت آنلاین یا هر روش دیگری
- استفاده کردن از عکسهایی که خودتان تهیه کردهاید نه تصاویر استوک یا کپی شده از سایر منابع
- انتشار محتوای مرتبط با موضوع استارتاپ
نگفته نماند که رعایت این موارد جزئی برای وبسایت یک استارتاپ تازه تاسیس میتواند تا حدود زیادی به برندسازی کمک کند؛ اما در ابعاد کلان به طور حتم این کارها کافی نیست.
۲. تخصصی و متمرکز کار کنید
-
تخصصی و متمرکز کار کنید
وبسایتهایی که استراتژی محتوای آنها حول یک کلیدواژه ساخته شدهاند در رقابت با برندهای بزرگی که طیف وسیعتری از موضوعات را پوشش میدهند راه آسانتری در پیش دارند. جاویژههای بازار (Niche markets) خیلی راحتتر میتوانند رتبههای بعد از برندهای بزرگ اینترنتی را در صفحه نتایج گوگل اشغال کنند.
شاید این موضوع هیچ ربطی به الگوریتم گوگل نداشته باشد. یعنی الگوریتم به هیچ وجه یکی را بر دیگری ترجیح ندهد اما به طور حتم آنهایی که با تمرکز و وسواس بیشتر مشغول انتشار محتوا و خدمات با کیفیتتر هستند، سیگنالهای بهتری را به گوگل نشان میدهند.
برای مثال؛ یک استارتاپ که میخواهد کلهپاچه گرم (!) را اول صبح در خانه مشتریان تحویل دهد نسبت به فروشگاه بزرگی که یکی از محصولاتش کلهپاچه کنسروی سرد است، در شبکههای اجتماعی توجه بیشتری جلب میکند. اگر تیم دیجیتال مارکتینگ همین استارتاپ به خوبی کار کنند میتوانند رتبه خیلی بهتری نسبت به فروشگاه بزرگ شناخته شده در کلیدواژه «کلهپاچه» کسب کنند.
۳. مطابق راهنمای ارزیابی کیفیت گوگل عمل کنید
-
راهکارهای بلند مدت برای موفقیت بعد از فلوریدا ۲
راهنمای ارزیابهای کیفیت جستجوی گوگل (search quality rating guidelines) را که در همین مطلب معرفی کردیم مطالعه کنید. این راهنما به صاحبان کسب و کارهای مجازی تا نویسندگان محتوا کمک میکند که شناخت بهتری از آنچه گوگل محتوای مفید فرض میکند پیدا کنند.
این راهنما به شما نمیگوید الگوریتم گوگل چطور کار میکند اما یک تصویر کلی از نگاه گوگل به وبسایتها و بهروزرسانیهای بعدی در اختیار شما میگذارد.
۴. نیازهای کاربران را پیدا کنید و به آن پاسخ دهید
-
نیازهای کاربران را پیدا کنید و به آن پاسخ دهید
آیا تمام صفحات با نیازهای کاربران مطابقت دارند؟ آیا به سوالهای کاربران به درستی پاسخ داده میشود؟ اگر پاسخ به این سوالها یک «بله» قاطع نیست پس باید در استراتژی محتوای خود تجدید نظر کنید.
هر عبارت جستجو شده در گوگل یک پاسخ کامل و منحصر به فرد دارد. استراتژی محتوا باید برای همه عبارتهای جستجو شده برنامه داشته باشد و به بهترین شکل ممکن به نیازها پاسخ دهد.
برای مثال؛ اگر وبسایتی برای فروش گل و گیاهان زینتی دارید اما در صفحه خرید محصولات هیچ توضیحی درباره چگونگی نگهداری گلها ننوشتهاید، پس کاربر به ناچار باید به دیگر نتایج جستجو مراجعه کند تا یک راهنمای خوب درباره کاشت و نگهداری گل مورد علاقهاش پیدا کند. حال اگر فروشگاه اینترنتی رقیب شما همین کار را کرده باشد احتمال این که رتبه بهتری کسب کند بیشتر خواهد بود.
۵. نویسنده متخصصی استخدام کنید که سابقه آنلاین داشته باشد
-
نویسنده متخصصی استخدام کنید که سابقه آنلاین داشته باشد
اگر قسمتهای قبلی مقاله را با دقت خوانده باشید منظور از نویسنده متخصص را متوجه شدهاید اما سابقه آنلاین چیست؟
قبل از بخش راهکارها یک سوال مطرح شد که گوگل چطور میتواند تشخیص دهد مطلبی را پزشک متخصص و معتبر نوشته است؟ تفاوت یک فرد عادی که با خواندن چند مطلب توانسته محتوایی جدید بنویسد با پزشک متخصص را سابقه آنلاین مشخص میکند.
تشخیص سابقه آنلاین برای الگوریتم گوگل کار چندان سختی نیست. با نگاهی به صفحه پروفایل نویسنده در سایتهای معتبر پزشکی و سلامت میبینیم که در بخش معرفی این افراد از عباراتی مثل «فوق تخصص …»، «سابقه کار در بیمارستان …»، «تحصیلات در دانشگاه….» و … استفاده شده و مهمتر از آن لینکهایی از سایر سوابق علمی، کاری و فعالیتهای آنلاین نویسنده مثل لینک به مقالات آکادمیک، پروفایل در سایت دانشگاه، شبکههای اجتماعی و … در صفحه اختصاصی او گنجانده شده است.
کیفیت و ارتباط این لینکها با عبارات نوشته شده، به راحتی توسط گوگل تشخیص داده میشود.
توصیه ما این است اگر وبسایتی در موضوعات YMYL دارید حتماً از نویسندههای متخصص کمک بگیرید. اگر نویسندههای متخصص دارید پس پروفایل آنها را مطابق نکاتی که گفته شد بهروزرسانی کنید.
بیشتر بخوانید:
YMYL چیست؟
1 دیدگاه
[…] راهکارهای کوتاه … […]