ریشه

برند بوک / Brand Book چیست؟

برند بوک / Brand Book چیست؟

برند بوک / Brand Book  چیست؟

برند بوک یک سند مهم است که استانداردهای سبک بصری شرکت شما را تشریح می کند. هر شرکت دارای یک برند بوک منحصر به فرد است. در حالی که برخی کسب و کارها روی طراحی گرافیک تمرکز می کنند، برخی دیگر بیشتر به دستورالعمل های برقراری ارتباط با مشتری و شرکا توجه می کنند.

شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک برند بوک با پروژه شما مرتبط است یا خیر. (به احتمال زیاد، اینگونه است.) همچنین، شما باید مواردی را که برند بوک شما به آن می پردازد بیان کنید.

چرا به یک برند بوک / Brand Book نیاز دارید؟

برند بوک / Brand Book چیست؟
برند بوک / Brand Book چیست؟

نداشتن مجموعه دستورالعمل طراحی می تواند موفقیت شرکت شما را تضعیف کند. چرا؟ زیرا هر طراح و بازاریابی که استخدام شده باشد، دید خلاقانه خود را وارد عمل می کند. در نتیجه، به جای یک سبک شرکتی منسجم، در نهایت دچار آشفتگی کامل خواهید شد. در حالی که تنوع به خودی خود چیز بدی نیست، اما استفاده از آن به هنگام تهیه هویت یک شرکت سودمند نیست. با استفاده از تکنیک های مختلف طراحی و سبک های ارتباطی، بعید به نظر می رسد که بتوانید یک برند قوی بسازید و مشتری های خود را متقاعد کنید که بهترین انتخاب در بازار هستید.

مهم تر از آن، یک برند بوک به یک منبع کمکی غیر قابل تعویض برای کارمندان جدید شما تبدیل می شود. با خواندن دستورالعمل های موجود در یک برند بوک، آنها می توانند ارزش ها و اهداف برند شما را راحت تر درک کنند.

این کار بهتر از یادگیری با اشتباهات احمقانه است، درست است؟ در این صورت شما مجبور نخواهید شد وقت خود را برای توضیح به کارمندان جدید در مورد قوانینی را که رعایت نکرده اند، هدر دهید. به این ترتیب، یک برند بوک هوشمند می تواند باعث صرفه جویی در وقت شما شود و به شما و کارمندان کمک کند تا از موقعیت های ناخوشایند جلوگیری کنید.

مواردی که شما باید قبل از ایجاد یک برند بوک / Brand Book بدانید

قانون شماره ۱ حفظ تعادل است. توجه و هزینه زیادی را به کار نگیرید. اطمینان حاصل کنید که راهنمایی های شما خیلی سختگیرانه نباشد. در غیر این صورت، آنها باعث محدود شدن خلاقیت در کارمندان شما می شوند و آنها را مجبور می کنند تا به راه حل های آزمایش شده بپردازند. در عین حال، دستورالعمل های شما باید واضح و صریح باشد و هرگونه تفسیر مبهم را رد کند.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که تهیه یک برند بوک حق مالکیت یک شرکت است. به ما اجازه بدهید تا از این باور رایج دفاع نکنیم. برند بوک یک تلاش مشترک از مدیریت شرکت، طراحان، کپی رایتر ها و سایر متخصصان است. اگر در شرکت خود یک بخش برندینگ اختصاصی دارید، نوشتن یک برند بوک مستقیما بر عهده آنها است.

فرایند نوشتن برند بوک باید توسط یک متخصص انجام شود که در توسعه هویت برند شرکت شما شرکت کرده و از اقتدار و تخصص کافی برای تصمیم گیری های مهم برخوردار است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما از وجود این برند بوک مطلع هستند و از آن پیروی می کنند. شما نمی خواهید همه سخت کوشی های شما بی حاصل شود، درست است؟ هنگام استخدام کارمند جدید، از آنها بخواهید که برند بوک شما را بخوانند و در صورت هرگونه ابهام با شما مشورت کنند. (بعداً در این مقاله به این موضوع باز خواهیم گشت.)

داخل یک برند بوک / Brand Book چه مواردی وجود دارد؟

به طور کلی دو برند بوک یکسان وجود ندارد. هر شرکتی با یک ماموریت، ارزش ها، مدل کسب و کار و سایر خصوصیات خود دارای یک برند بوک منحصر به فرد است. با این وجود، می توان ۳ بخش استاندارد را توصیف کرد که هر برند بوک باید داشته باشد:

برند

هویت برند

سبک ارتباطی 

طراحی برند بوک / Brand Book

برای طراحی برند بوک خود یک فرد حرفه ای را پیدا کنید.

این یک روش مطمئن برای درک اینکه  پیمانکار شما در چه مسیر هنری قرار دارد می باشد.

به عنوان مثال، آیا آنها قصد دارند از یک فونت بزرگ و پاراگراف های کوتاه استفاده کنند؟ یا آنها ساختار مختصر تر را ترجیح می دهند؟

در اینجا یک مسئله مهم دیگر وجود دارد که اغلب مورد غفلت واقع می شود. کتاب شما باید دستورالعمل های موجود در آن را رعایت کند. به عبارت دیگر، باید از نظر بصری جذاب و قابل درک باشد. هنگامی که اولین پیش نویس برند بوک آینده خود را دارید، حتماً آن را به هم تیمی های خود نشان دهید تا بازخورد دریافت کنید. نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که یک برند بوک باید هویت برند شما را منعکس کند تا شخصیت و ترجیحات شخصی شما را.

وقتی می خواهیم چنین سند اساسی را به عنوان یک برند بوک ایجاد کنید،

بعضی اوقات، بهترین ایده ها به طور غیر منتظره ای به ذهن شما می رسد، وقتی حداقل انتظار را از آن دارید.

نحوه استفاده از برند بوک / Brand Book

بنابراین شما مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای استفاده از سبک شرکتی خود تهیه کرده اید. تبریک می گویم! شما در نیمه راه هستید. حال باید مطمئن شوید که کارمندان شما از استانداردهای تعیین شده پیروی می کنند.

برند بوک خود را از طریق ایمیل شرکت ارسال کنید و از کارمندان خود (کلیه کارمندان، و نه تنها طراحان و کپی رایتر ها) بخواهید که قوانین و دستورالعمل های موجود در آن را با دقت بخوانند. برای مثال اجازه دهید توسعه دهندگان را در نظر بگیریم. در حالی که آنها به طور مستقیم در برندینگ شرکت نمی کنند، اما هنوز هم می توانند اشتباهات متخصصان دیگر را تشخیص داده و تصحیح کنند.

مرحله بعدی انتخاب فردی است که اطمینان حاصل کند که دستورالعمل ها در تمام بخش های شرکت دنبال می شود. در حالت ایده آل، باید همان کارمندی باشد که بر روند ایجاد برند بوک نظارت داشته باشد.

یک ماه پس از انتشار برند بوک، جلسه‌ای را برگزار کنید تا ببینید

به طور کلی

ما می خواهیم تأکید کنیم که برند ها دائما در حال تغییر هستند. (آنها در این زمینه دقیقاً مانند افراد هستند.)

حداقل یک بار در سال عادت کنید که مجدداً برند بوک خود را به روز کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که دستورالعمل های برندینگ شما باید با ارزش ها و اهداف فعلی شرکت شما همگام باشد.

بیشتر بخوانید 

سئو چیست ؟ 

خروج از نسخه موبایل