ریشه

اهمیت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی

اهمیت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی

روز به روز تعداد مخاطبین پلتفرم اینستاگرام افزوده میشود که بی دلیل هم نیست! این اپلیکیشن محبوب، مخاطبان گوناگونی از هر رده سنی با هر سلیقه ای دارد که این نکته میتواند علتی بر افزایش اثربخشی اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی باشد.

مزایای استفاده از اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی از جمله مواردی است که مطالعات و تحقیقات زیادی بر روی آن انجام گرفته شده که در نتیجه ی هر یک به جذب مشتریان راغب اشاره کرده اند. حال قصد داریم نمونه ای از تحقیقات و آمارها را در زیر عنوان کنیم:

بیشتر مردم راغب به دنبال کردن برندها هستند و همیشه مشتاق یافتن نمونه های جدید برای خرید محصولات و خدمات اند. از طرف دیگر اپلیکیشن اینستاگرام در تلاش است محیط برنامه را برای کسب و کار اینترنتی روز به روز بهبود ببخشد.

کاربران اینستاگرام چون به صورت فعال و داوطلبانه به کشف محصولات و خدمات مورد نیاز خود در این شبکه ی اجتماعی میپردازند نکته ی مثبتی برای شروع هر کسب و کاری در این فضا را میتوان دید.

اهمیت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی و استفاده از قابلیت Instagram ads

قابلیت افزوده شده به اینستاگرام به نام Instagram ads پلتفرم تبلیغاتی اینستاگرام میباشد که نتایج عالی و قابل توجهی در میزان تعامل برای کسب و کارها عاید شد در همان زمان قابلیت دیگری برای خرید از اینستاگرام اضافه شد ( در ادامه ی این مقاله به توضیح داده شده در مورد این مقوله ها توجه فرمایید)

اینستاگرام مجموعه ای از امکانات متنوع را برای فروش اینترنتی مخصوصا محصولات جذاب بصری فراهم کرده است که پتانسیل بالایی برای فروش و میزان افزایش تعامل دارد.

حتما بخوانید :

۱۲ راهکار طلایی برای افزایش فروش اینترنتی

تا به اینجای این مقاله ( اهمیت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی ) سعی کرده ایم مقدمه ی مختصری را بیان کنیم، قصد داریم در ادامه ابتدا به سراغ شرح آنچه که برای استفاده از اینستاگرام برای کسب و کار خود نیاز خواهید داشت بپردازیم.

مرحله نخست : ایجاد حساب کاربری بیزینسی یا تجاری (Business Account)

اگر قصد دارید حساب کاربری شخصی خود را به حساب بیزینس تبدیل کنید به آسانی میتوان این کار را انجام داد اما باید توجه داشته باشید بهتر است اگر دنبال کنندگان فعالی دارید و اکانت بیزینسی شما متناسب با آن افراد است اقدام کنید در غیر اینصورت بهتر است حساب بیزینسی جداگانه ای را ایجاد کنید.

ایجاد حساب تجاریروش ایجاد حساب کاربری تجاری جدید

روش تبدیل حساب کاربری شخصی اینستاگرام به حساب تجاری

بیشتر بخوانید:

6 دلیلی که چرا اینستاگرام حسابتان را مسدود می کند!

مرحله 2 : استراتژی هدفمند و طولانی مدت را برای بازاریابی اینستاگرام و کسب و کار خود بنویسید

اگر استراتژی قوی و آینده داری نداشته باشید حتما در طول پیشرفت کسب و کار خود با مشکل مواجه خواهید شد پس بهتر است به نکاتی که در زیر قرار است ذکر کنیم را با دقت بخوانید.

مخاطب و مخاطبان هدف خود را بشناسید

قبل از اینکه شروع به پست گذاری کنید باید بدانید چه کسب و کاری و چه خدماتی را قرار است اراپه دهید و کدام کاربران قرار است پست شما را ببینند.

بیشتر کاربران اینستاگرام زیر 35 سال سن دارند که طبق آمار ها مشخص شده در مجموع اختلاف زیادی بین تعداد کاربران زن و مرد وجود ندارد. البته به این نکته توجه کنید برای تعریف و تشخیص مخاطبان هدف ؛ مخصوص به کسب و کار و بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی خود فراتر از این آمارها را باید مورد تحقیق قرار دهید. به این منظور که :

پس تا به اینجا متوجه شده اید که شناخت و درک مخاطب اولین قدم برای شروع است؛‌ حتما باید بشناسید تا کسب و کار اینترنتی شما در بین مخاطبانتان محبوب گردد.

با حساسیت زیادی هدف و هدفهای خود را از بازاریابی اینستاگرامی مشخص کنید.

درک مشخص هدف اصلی استفاده از اینستاگرام در مسیر هدفهای تجاری؛‌ یکی از قدم های مهم برای نوشتن استراتژی بازاریابی مفید و تاثیر گذار است. اگر هدف اصلی خودتان را بشناسید در بین مسیر دچار گمراهی نمیشوید و مسیرهای بیهوده که زمان شما را خواهند گرفت؛‌ طی نخواهد شد از طرف دیگر تمرکز شما دو چندان میشود.

حال باید بدانید اهداف انتخابی شما باید چه ویژگی هایی را دارا باشند؟

شما باید از چهارچوب SMART استفاده کنید! آیا این چهارچوب را میشناسید؟

چهارچوب SMART از مفاهیم زیر تشکیل شده است:

در مسیری که برای کسب کار خود در اینستاگرام جایگاهی را میگیرید میتوانید اهداف خود را بر پایه ی شاخص های کم ارزش تری را تعیین کنید مثل تعداد فالور و لایک ها و میزان سیو و… اما اهداف واقعی کسب وکار و بازریابی اینستاگرامی خود را فراموش نکنید.

تمرکز بر روی شاخص های عملکردی

شاخص های هر کسب و کار متفاوت با یکدیگرند و هر کسب و کاری شاخص های مناسب خود را مورد بررسی قرار میدهد. اما در حالت کلی باید شاخص های مرتبط با بر روی مراحل سفرمشتری متمرکز شوید. یعنی شما باید با یکی از چهار مرحله سفر مشتری پیش بروید:

نرخ رشد دنبال کنندگان؛‌ تعداد بازدید پستها شاخص هایی است که در این بخش قرار میگیرد.

میزان تعامل کاربران از طریق تعداد لایک ها و نرخ تقویت amplification rate که با میزان اشتراک گذاری مشخص میشود

این بخش شامل شاخص هایی از جمله نرخ تبدیل؛ نرخ کلیک خوری و Bounce Rate (نرخ پرش)‌ میباشد. و توجه کنید اگر از تبلیغات پولی استفاده خواهید کرد شاخص های هزینه در ازای کلیک یا نمایش را هم در نظر میگیریم.

این بخش به مشتریان بستگی دارد مثلا نوشتن نظرات مثبت جزو این شاخص قرار میگیرد.

تنظیم برنامه زمانی برای پست گذاری در اینستاگرام

فرض میکنیم حساب تجاری اینستاگرام شما مخاطبانی را جذب کرده است؛ از این به بعد مخاطبانتان انتظار خواهند داشت در بازه های زمانی معینی پستی از طریق صفحه شما ببینند. از طرف دیگر برند شما باید مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد پس تا حد ممکن آنها را با قرار دادن مطالب مناسب ترغیب کنید. نکته مثبت در کار شما منظم بودن و افراط نکردن باید باشد. انجام ندادن این نکات مثبت بازاریابی اینستاگرام شما را دچار مشکل خواهد کرد.

در برنامه زمانی علاوه بر اینکه باید تعداد پست در هفته را مشخص کنید باید ساعت و روز های مشخصی هم داشته باشد. اما آیا میدانید چه ساعتی برای کسب و کار شما بهتر است؟

طبق تحقیق انجام شده و آنالیز 200000 پست اینستاگرامی از 11 نوع متفاوت از حوزه های فعالیتی اثبات شده هیچ ساعت مناسبی را برای همه ی کسب و کارها نمیتوان تعیین کرد. برای نمونه ساعت 12 بهترین و بیشترین بازدهی را برای پست های حاوی صنایع خوراکی و نوشیدنی بود.

برای مشخص کردن مناسب ترین زمان پست گذاری سه راه پیشنهادی برای شما داریم:

مهمترین نکته تعیین زمانی است که مخاطبان هدف شما در اینترنت و شبکه ی اجتماعی اینستاگرام در حال گشت و گذار است.

استفاده از بخش Insights اینستاگرام:

روی آیکن سه خط کلیک کنید گزینه ی Insights را یافته و لمس کنید صفحه ی جدیدی باز خواهد شد به دنبال گزینه ی Audience بگردید؛ سپس کلیک کرده این صفحه را تقریبا تا انتها اسکرول کنید نموداری را مشاهده خواهید کرد. این نمودار میزان ساعات فعالیت فالور های شما را در اینستاگرام نمایش میدهد که بهترین گزینه انتخاب بالاترین ساعت میباشد.

مرحله سوم :‌ اولویت با بهینه سازی پروفایل است

در ابتدای ثبت نام و ایجاد اکانت اینستاگرام اطلاعات اندکی را وارد کرده بودید؛ حال باید برای بالا بردن بازدهی بالاتر پروفایل خود را تکمیل کرده و نتیجه ی آن را کسب کنید.

قسمت Bio برای توضیحات مختصر درباره ی کاربر یا کسب و کار میباشد.

این بخش اهمیت بالایی دارد؛ اما شما اجازه ی نوشتن حداکثر 150 کاراکتر را دارید. شما در بیو باید در مورد اینکه چه کسی هستید؟ فعالیت برندتان چیست؟ و چه سود منفعتی برای مخاطبانتان میتوانید داشته باشید. صحبت کنید. Bio بیشتر برای کسانی بهتر است که برای اولین بار به صفحه شما وارد شده اند پس اگر بدنبال بالا بردن فالوهایتان هستید از این قسمت غافل نشوید.

نکات اساسی برای نوشتن بیو

شما باید نهایت خلاقیت خود را بکار گیرید تا با کمترین کلمات افراد را در پیج خود نگه دارید.

استفاده از لوگو برای هر کسب و کاری بهترین گزینه انتخاب تصویر پروفایل است.

برای موفق شدن در بازاریابی اینستاگرامی حتما باید از تمامی امکاناتی که این پلتفرم در اختیارتان قرار میدهد استفاده ی بهینه ای کنید نباید هیچ قسمتی از پروفایل را خالی رها کنید.

این دو قسمت جزو بخشهای اصلی است که با استفاده از آنها میتوان اکانت اینستاگرامی باز کرد که توسط این اسم ها افراد شما را از طریق جستجو کردن در اپ میتوانند پیدا کنند؛ پس تا جایی که امکان دارد در انتخاب اسم وسواس به خرج دهید. ترجیحا بهتر است اسم برند و خدمات خود را استفاده کنید. بهتر است نام کاربری انتخابی شما با نام کاربری دیگر شبکه های اجتماعی برندتان یکسان باشد زیرا راحتی در جستجو برای طرفداران شما اهمیت زیادی دارد.

بهترین لینک های پیشنهادی برای قسمت بایو :

با استفاده از اکانت بیزینسی برای کسب و کار ها ، قابلیت هایی برای حساب شما فعال خواهد شد که در حساب های شخصی وجود ندارد؛ حال فرقی ندارد حساب بیزنسی خود را از چه روشی شروع به ساختن کرده باشید. ( ساخت حساب بیزنسی و تبدیل حساب شخصی به بیزینسی را در ابتدای مقاله توضیح داده ایم ) مهمترین نکته استفاده از گزینه های مربوط به حساب های تجاری است.

در موارد زیر گزینه های پر اهمیت را برای شما عنوان کرده ایم:

کابران راحت طلب در اولین نگاه به پیج شما میخواهند شماره تلفن ، آدرس ، ایمیل و هر راه ارتباطی دیگری که دارید را ببینند. پس برای جذب تمامی کاربران و تبدیل هر یک به مشتری بهتر است این قسمت را با اطلاعات خود پر کنید. با پر کردن این قسمت، اینستاگرام دکمه هایی مربوط به هر یک را در پروفایل شما ایجاد میکند.

بعد از وارد کردن اطلاعات تماس و آدرس دکمه های Email ، Call ، Get Directions ایجاد میشود.

انتخاب دسته بندی مناسب برای خدمات و کسب و کار خود باعث میشود در هنگام جستجو ها شما را نیز به کاربران پیشنهاد دهد. دسته بندی انتخابی در پروفایلتان با رنگ خاکستری نمایش داده خواهد شد.

اگر شما خدماتی دارید که قابلیت رزرو کردن یا وقت گرفتن را دارد این گزینه را باید فعال کنید. به عنوان مثال خرید بلیط از طریق اینستاگرام جزو کسب و کاری است که این گزینه را میتوان فعال کرد.

برای فعال کردن این گزینه مسیر زیر را طی کنید:

dit Profile > Contact Options >Add an action button

و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

مثال: اگر دکمه فراخوان را برای عمل خرید فعال کرده باشید در پروفایلتان دکمه ای با عنوان Shop افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید

قابلیت جدید اینستاگرام: برچسب

این مقاله ادامه دارد…

خروج از نسخه موبایل